🍂پاسخگویی_شبهه 🤔پرسش: 🌹❓روایتی از امیرالمؤمنین(علیه السلام) در کتاب غررالحکم هست که میفرمایند: (خَيْرُ النّاسِ مَنْ اِنْ اُغْضِبَ حَلُمَ وَ اِنْ ظُلِمَ غَفَرَ وَ اِنْ اُسى‏ءَ اِلَيْهِ اَحْسَنَ) «بهترين مردم كسى است كه اگر او را به خشم آورند، بردبارى نمايد و چنانچه به او ظلم شود، ببخشد و چون به او بدى شود، خوبى كند.» تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 285 ، ح 6394 اما چرا حضرت زهرا(سلام الله علیها) از ظلم عمر در مورد فدک گذشت نکردند❓❓❓ 💠پاسخ💠 ❗️فضیلت عفو و گذشت و ترک انتقام جویی به عنوان یک اصل از نظر شرع و عقل و کتاب و سنت جای تردید نیست اما این به این معنا نیست که استثنائی نداشته باشد.❌ 🔷 مواردی پیش می آید که عفو و گذشت سبب جرأت جانیان و جسارت خاطیان می شود، مسلما هیچ کس عفو و گذشت را در اینگونه موارد جایز نمی شمارد بلکه برای حفظ نظم جامعه و نهی از منکر و پیشگیری از تکرار جرم باید از عفو صرف نظر کرد و به مجازات عادلانه پرداخت.👌 🌷حضرت علی علیه السلام فرمودند:🌷 «عفو و گذشت، افراد پست را فاسد می کند، به همان اندازه که افراد با شخصیت را اصلاح می نماید» 📚بحار الانوار ج74 ص419 📚کنزالفوائد ج2 ص182 ❗️و نیز میفرمایند: « عفو و گذشت درباره کسی است که اعتراف و اقرار به گناه خود داشته باشد، نه در مورد کسی که بر گناه اصرار دارد.» 📚بحار الانوار ج75 ص89 📚الدره الباهره ص18 ❗️ و نیز میفرمایند: « نیکی ها را به نیکی پاداش ده و از بدی ها صرف نظر کن مادام که لطمه ای بر دین یا سستی بر حکومت اسلامی وارد نمی کند.» 📚غرر الحکم ح4788 ❣الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج❣ ╭━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╮ @maktab_ommeabiha ╰━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╯