🍂پاسخگویی_شبهه
🤔پرسش:
🌹❓روایتی از امیرالمؤمنین(علیه السلام) در کتاب غررالحکم هست که میفرمایند:
(خَيْرُ النّاسِ مَنْ اِنْ اُغْضِبَ حَلُمَ وَ اِنْ ظُلِمَ غَفَرَ وَ اِنْ اُسىءَ اِلَيْهِ اَحْسَنَ)
«بهترين مردم كسى است كه اگر او را به خشم آورند، بردبارى نمايد و چنانچه به او ظلم شود، ببخشد و چون به او بدى شود، خوبى كند.» تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 285 ، ح 6394
اما چرا حضرت زهرا(سلام الله علیها) از ظلم عمر در مورد فدک گذشت نکردند❓❓❓
💠پاسخ💠
❗️فضیلت عفو و گذشت و ترک انتقام جویی به عنوان یک اصل از نظر شرع و عقل و کتاب و سنت جای تردید نیست اما این به این معنا نیست که استثنائی نداشته باشد.❌
🔷 مواردی پیش می آید که عفو و گذشت سبب جرأت جانیان و جسارت خاطیان می شود، مسلما هیچ کس عفو و گذشت را در اینگونه موارد جایز نمی شمارد بلکه برای حفظ نظم جامعه و نهی از منکر و پیشگیری از تکرار جرم باید از عفو صرف نظر کرد و به مجازات عادلانه پرداخت.👌
🌷حضرت علی علیه السلام فرمودند:🌷
«عفو و گذشت، افراد پست را فاسد می کند، به همان اندازه که افراد با شخصیت را اصلاح
می نماید»
📚بحار الانوار ج74 ص419
📚کنزالفوائد ج2 ص182
❗️و نیز میفرمایند:
« عفو و گذشت درباره کسی است که اعتراف و اقرار به گناه خود داشته باشد، نه در مورد کسی که بر گناه اصرار دارد.»
📚بحار الانوار ج75 ص89
📚الدره الباهره ص18
❗️ و نیز میفرمایند:
« نیکی ها را به نیکی پاداش ده و از بدی ها صرف نظر کن مادام که لطمه ای بر دین یا سستی بر حکومت اسلامی وارد نمی کند.»
📚غرر الحکم ح4788
❣الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج❣
╭━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╮
@maktab_ommeabiha
╰━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╯