✨﷽✨ ✍کودکان خردسال به‌طور مداوم سوال می‌پرسند و همین امر باعث می‌شود سوال‌هایشان نادیده گرفته شود یا نصفه‌و‌نیمه شنیده شود. به مرور این حس به آن‌ها القا می‌شود که پرسش‌ها خوشایند نیستند زیرا ندانسته‌های ما را آشکار می‌کنند و این باعث شرمساری یا برآشفتگی می‌شود. به کلاسی در پایه‌ی ششم بروید، به روشنی می‌بینید که دانش‌آموزان پرسش‌ها را با نوعی تردید بیان می‌کنند که در مهدکودک نیست. آموزش مدارس پرسشگری را خاموش می‌کند. مدرسه به کودکان آموزش می‌دهد تا به جای "مسئله‌محور"، "پاسخ‌محور" شوند. مسئله، آگهی و اعلانی برای یک پاسخ است که باید پیدا شود و اغلب با بیرون کشیدن آن از دهان معلم یا با حدس زدن انجام می‌پذیرد به‌طوری‌که در مقابل معما قرار می‌گیرد که نیازمند تامل و تحلیل است. مدارس بر مدار "پاسخ‌"های درست می‌چرخد. وقتی معلم در کلاس سوالی می‌پرسد، تلاش نمی‌کند تا گفت‌وگویی را درباره‌ی سوال آغاز کند یا ارزش پرسشگری را نشان دهد، بلکه پاسخی خاص از دانش‌آموزان مطالبه می‌کند. دانش‌آموز بخش مهمی از تحصیل خود را صرف مشخص کردن پاسخ‌های درست برای سوال‌های معلم می‌کند. (چه در کلاس و با صدای بلند و چه در آزمون‌ها). 📚 از کتاب کودک فلسفی (پرورش توان فکری و فلسفی کودکان) اثر: جانا مورلون ڪانال ما را بہ اشتراڪ بگذارید👇 ❣الّلهُــمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــــ الْفَــرَج❣ ╭━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╮ @maktab_ommeabiha ╰━═━🍃❀🌺❀🍃━═━╯