عزاداری برای امام حسین از دیدگاه شهید مطهری 🌹🌹🌷🌷🌹🌹
(قسمت اول)
- اهمیت روضههای خانگی
روضههای خانگی، دستههای عزاداری و هیئتهای مذهبی زنجیرزنی، پوشیدن لباس مشکی و پرچم به دست گرفتن و شربت و آب دادن و تلاش در برپایی مجالس عزا و نوحه خوانی و سینه زنی و... هر یک به نوعی سربازگیری جبهه حسینی است و این حرکت و موج، در طول زمان ادامه داشته و دارد. آنچه در محلههای مختلف و شهرهای کوچک و بزرگ و مساجد و تکیهها و حسینیهها، به صورت «هیئت» پدید آمده و هنوز هم ادامه دارد، به نوعی همبستگی فکری و روحی و جناحی مردم وفادار را به شبکه عاشورایی امام حسین علیهالسّلام نشان میدهد که آثار و برکات فراوانی داشته است. شکوه دستههای عزاداری و جاذبه معنوی آنها بسیار تاثیرگذار است و موجی از احساسات دامنه دار را در دل علاقمندان به اهل بیت برمی انگیزد و نتیجه اش رسوخ بیشتر این معتقدات و عواطف دینی در ذهنها و دل هاست.
سابقه عزاداری بر مظلومیت خاندان پیامبر بسیار دیرینه است. پیامبر و امامان ما، از پیشگامان این مسئله بودند. حضرت صادق علیهالسّلام به کمیت که شاعر اهل بیت بود، میفرمود تا برای امام حسین علیهالسّلام مرثیه بسراید و بخواند و دیگران را هم توصیه بر شرکت در این مجالس میکرد. امام رضا علیهالسّلام به دعبل شاعر شیعی دیگر میفرمود: ای دعبل! بر حسین علیهالسّلام مرثیه بسرای. تو با این کار ما خاندان را یاری میکنی، تا زنده هستی از یاری ما کوتاهی نکن. حضرت علی علیهالسّلام میفرمود: خداوند برای ما پیروانی قرار داده که یاور مایند، در شادی ما شادند و در غم ما غمگیناند. این گونه نقلها و روایتها بسیار است و همه گواه آن است که «خط عزاداری» بر امام حسین علیهالسّلام و مظلومیت اهل بیت از سوی خود امامان ترسیم، تبلیغ و ترویج شده است و اهداف بلندی داشته است.
دلی که به حسین بن علی علیهالسّلام و اهل بیت پیامبر عشق ورزد، بی شک در سوگ آنان هم میگرید و با این گریه، مهر و علاقه خود را نشان میدهد و با کربلا و فرهنگ شهادت انس میگیرد و با سیدالشهدا علیهالسّلام که سرور همه شهیدان است، هم هدف و همراه میشود و با او بیعت میکند.
به تعبیر شهید مطهری : «گریه بر شهید، شرکت در حماسه او و هماهنگی با روح او و موافقت با نشاط و حرکت اوست».