💵 ردّ مظالم یکی از واجبات مالی در اسلام رد مظالم است. مظالم جمع کلمه "مظلمه" و در اصطلاح به اموال و بدهی هایی گفته می شود که انسان از روی ظلم و بی عدالتی از بندگان خدا گرفته و نپرداخته است و ردّ مظالم، برگرداندن اموال و حقوق غصبی به صاحبان آن است . رد مظالم هم شامل اموالی است که از ابتدا از روی ظلم و ستم و غصب و دزدی و مانند آن از مردم گرفته شده، و هم اموالی که در ابتدا از روی ظلم اخذ نشده (مانند مالی که قرض گرفته یا مالی که پیدا نموده) امّا در ادامه از روی ظلم و طمع بازگردانده نمی شود. ♦️ چگونگي برگرداندن حق به صاحبان شان در محاسبه مظالم چند صورت متصور است: ⬅️ مقدار مال و صاحب آن معلوم است که باید عین آن یا عوضش به صاحبش داده شود. ⬅️ مقدار مال معلوم است ولی صاحبش معلوم نیست. این بخش دو حالت دارد: الف) صاحب مال اصلاً معلوم نیست. در این صورت همان مقدار را در صورت نومیدی از یافتن صاحب آن با اجازه مرجع تقلید، صدقه بدهد. ب) مالک در بین افراد محدودی معین است. به عنوان مثال یکی از این 10 نفر مالک است؛ در این جا طبق نظر حضرت امام خمینی رحمة الله علیه باید با قرعه انداختن مالک را معین و مال را به او پرداخت نماید. البته فقها راه های دیگری نیز برای خلاصی از این مشکل فرموده اند که شامل: بار کردن حکم مجهول المالک بر آن (یعنی صدقه دادن)، راضی کردن تمام افرادی که احتمال مالک بودن آن ها می رود از هر راه ممکن، و توزیع یکسان مال بین آن ها. ⬅️ مقدار مال معلوم نیست ولی صاحبش معلوم است. باید حداقل مقداری که یقین دارد را به او بپردازد و احتیاط آن است که صاحب مال را به نحوی راضی کند. ⬅️ مقدار مال و صاحب آن مشخص نیست. که این موضوع هم دو بخش دارد: الف) در مقدار مال مردد است. به عنوان مثال مردد بین صد هزار یا دویست هزار تومان است و مالک را نیز نمی شناسد. در این صورت باید مقداری را که یقین دارد، صدقه بدهد که در مثال ما صد هزار تومان یقینی و مازاد بر آن مشکوک است. امام خمینی رحمة الله علیه در این باره چنین فرموده اند: احتیاط در این جا که مال مردد بین کم و زیاد است، آن است که با حاکم شرع به مقدار حدّ وسط بین کم و زیاد مصالحه کند. (مبلغ 150 هزار تومان را در مثال فوق پرداخت نماید)» ب) مقدار را به هیچ وجه نمی داند یعنی اجمالاً می داند مظالمی از عباد بر گردن اوست اما هیچ گونه حدسی درباره میزان آن ندارد. در این صورت باید یک پنجم مالی را که حرام در آن قرار دارد، به نیت ادای وظیفه، تحت عنوان خمس پرداخت نماید. 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃