صدر و ذیل متن روایت داروی
#امام_کاظم علیه السلام دارای تناقض بدوی است که باید پاسخ صحیحی برای رفع آن داده شود.
💎در ابتدای روایت آمده که آن حضرت از بیماری شکایت کردند و اطبا برای معالجه حاضر شدند.
💎و هر کدام نسخه ی عجیبی را برای درمان بیان کردند.
💎تا اینکه حضرت نهیبی زدند و فرمودند کجا می روید؟ چرا آقای دارو ها را تجویز نمی کنید ؟ بعد حضرت نسخه ی خودشان را بیان کردند.
💎در پایان می فرماید با مصرف این دارو کسی مریض نمی شود مگر مرض مرگ.
💎تناقضی که در متن روایت دیده می شود آن است که وقتی حضرت فایده ی دارو را مریض نشدن بیان می کنند پس حضور اطبا در کنار حضرت برای چه بوده است؟
💎مگر صدر روایت نمی گوید حضرت از بیماری ای شکایت کردند که اطبا حاضر شدند ؟ خب اگر این دارو موجب می شود کسی بیمار نشود چرا حضرت بیمار شدند ؟
💎اگر حضرت از دارویی که تجویز کردند استفاده نکردند و مریض شدند پس چرا توصیه می کنند به چیزی که به آن عمل نمی کنند؟ و اگر حضرت استفاده می کردند پس چرا مریض شدند؟
💎در وجه حل این تناقض باید بگویم
اولا معلوم نیست شکایت حضرت از بیماری برای خودشان بوده است شاید اطرافیانی از حضرت بیمار شده بودند و اطبا برای او حاضر شده بودند.
ثانیا بر فرض که خود حضرت بیمار شدند پس این بیماری دلالت می کند بر اینکه ایشان حد اقل مدتی از دارو استفاده نکردند و این استفاده نکردن نه از باب بی مبالاتی و جهل که از باب آموزش بوده است.
💎گویا حضرت عمدا بیمار شدند تا تمام حواس سمت ایشان بیاید و حتی اطبا خدمت ایشان برسند و نسخه های عجیب بپیچند تا حضرت در حالی تنور داغ است نان را بچسباند.
💎 به طور کلی لزومی ندارد امام خودشان مقید باشند که از این دارو بخورند چون کسی که نمی خواهد مطلقا مریض شود باید بخورد و غیر او می تواند نخورد چرا که در بعض روایات است که بیماری فوایدی نیز دارد که احیانا حضرت برای درک آن فواید از مصرف دارو اجتناب کردند.
در پایان متن روایت را می آورم.
موسى بن جعفر علیهما السلام و قد اشتکى فجاءه المترفعون بالادویه یعنى الاطباء فجعلوا یصفون له العجایب فقال: این یذهب بکم اقتصروا على سید هذه الادویه الاهلیلج والرازیانج والسکر فی استقبال الصیف ثلاثه اشهر فی کل شهر ثلاث مرات وفی استقبال الشتاء ثلاثه اشهر کل شهر ثلاث أیام ثلاث مرات ویجعل موضع الرازیانج مصطکى فلا یمرض إلا مرض الموت.»
💐💐💐💐💐💐💐💐
@maktubateman
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀