⭕️اخلاق انتخاباتی و رابطه آن با افزایش مشارکت حداکثری 🔸اخلاق و فضای اخلاقی در هر جامعه‌ای را می‌توان به مثابه‌ی فضای تنفسی آن جامعه در نظر گرفت که کیفیت آن، بر چگونگی شبکه‌ی روابط در نظام اجتماعی تاثیر می‌گذارد. 🔹در خصوص مسئله اخلاق مداری و رابطه آن با میزان مشارکت مردم در انتخابات می توان به موارد متعددی اشاره کرد. 🔸مثلا وقتی کاندیداها در مناظرات تلویزیونی شروع به تخریب یکدیگر می‌کنند، اگر بدانند چه کسی که حمله می‌کند و چه کسی که حمله را پاسخ می‌دهد از مردم واکنش منفی می‌گیرد؛ تلاش برای حفظ اخلاق مداری را در رفتار انتخاباتی خود افزایش خواهند داد. 🔹کسی که فکر می‌کند با بد‌دهنی، بدگویی، تهمت‌زنی و لجن‌پراکنی و بردن آبروی کاندیدای دیگری رای خود را افزایش می‌دهد سخت در اشتباه است. واقعیت این است که هر دو طرف در ذهن مردم تخریب خواهند شد و ما شاهد فضاسازی منفی در فضای سیاسی کشور و به تبع آن کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات خواهیم بود. 🔸بنابراین کاندیداها برنامه‌ها و توانمندی‌های خود را به جامعه هدف ارائه کنند تا مردم با مشارکت حداکثری و به صورت شفاف تری بتوانند تصمیم خود را برای اینکه به چه کسی رای دهند بگیرند.