⭕️جبر رسانه ای و راهکار مواجهه با آن
🔹به طور کلی شبکههای اجتماعی باعث میشود، افراد پس از مدتی در خواندن متنهای بلند و عمیق دچار بیحوصلگی شوند و دوست داشته باشند که همه چیز مثل شبکههای اجتماعی، جذاب، ساده، کوتاه، روان و بسیار متنوع باشد. به این موضوع جبر پلتفرمی میگویند. یعنی خود پلتفرم (سکوهای صوت و تصویر) ما را به رفتاری هدایت میکند.
🔸به عنوان مثال حضور زیاد بلاگرها در اینستاگرام شما را علاقهمند به بلاگری میکند؛ در صورتی که یک شبکهی اجتماعی موسیقی، شما را به خوانندگی علاقهمند میکند. در شبکههای اجتماعی که فروشگاههای اینترنتی زیاد هستند، انسان ناخودآگاه به سمت خرید بیشتر متمایل میشود، و در شبکههای اجتماعی که کتابخوانها زیاد هستند، انسان به سمت خواندن کتاب سوق پیدا میکند.
به طور دقیقتر جبر پلتفرمی به الزامات عاطفی، رفتاری، شناختی، هنجاری و… که توسط پلتفرمها در فضای مجازی بوجود میآید، گفته میشود. البته این الزامات گاهاً به دلیل سرویسدهی به مخاطب تحمیل میشود؛ مانند گفتن موقعیت(لوکیشن) برای استفاده از برنامه های موبایلی مسیریاب (مانند نشان یا گوگل مپ) یا اشتراکگذاری اثر انگشت برای احراز هویت.