بِسم الله الرّحمن الرّحیم
قال الله تعالی: «قُل إنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ اَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنی و فُرادی».
خدای تعالی در این کلام شریف، از سرمنزل تاریک طبیعت تا مُنتهای سیر انسانیت را بیان کرده و بهترین موعظههایی است که خدای عالم از میانهی تمام مواعظ انتخاب فرموده و این یک کلمه را پیشنهاد بشر فرموده. این کلمه تنها راه اصلاح در جهان است. قیام برای خدا است که ابراهیم خلیل الرحمن را به منزل خلّت رسانده و از جلوههای گوناگون عالم طبیعت رهانده.
خلیل آسا درِ علم الیقین زن ندای لا اُحِبّ الآفلین زن
قیام لله است که موسی کلیم را با یک عصا به فرعونیان چیره کرد و تمام تخت و تاج آنها را به باد فنا داد و نیز او را به میقات محبوب رساند و به مقام صعق و صحو کشاند. قیام برای خداست که خاتم النبیین صلی الله علیه و آله را یک تنه بر تمام عادات و عقاید جاهلیت غلبه داد و بتها را از خانهی خدا برانداخت و به جای آن توحید و تقوا را گذاشت و نیز آن ذات مقدس را به مقام قاب قوسین او أدنی رساند.
خودخواهی و ترک قیام برای خدا، ما را به این روزگار سیاه رسانده و همهی جهانیان را بر ما چیره کرده و کشورهای اسلامی را زیر نفوذ دیگران درآورده. قیام برای منافع شخصی است که روح وحدت و برادری را در ملّت اسلامی خفه کرده. قیام برای نفس است که بیش از ده میلیون جمعیت شیعه را به طوری از هم متفرّق و جدا کرده که طعمهی مُشتی شهوتپرست پشت میزنشین شدند. قیام برای شخص است که یک نفر مازندانی[ظ: مازندرانی] بیسواد را بر یک گروه چند میلیونی چیره میکند که حرث و نسل آنها را دستخوش شهوات خود کند. قیام برای نفع شخصی است که الآن هم چند کودک خیابانگرد را در تمام کشور بر اموال و نفوس و اعراض مسلمانان حکومت داده. قیام برای نفس امّاره است که مدارس علم و دانش را تسلیم مُشتی کودک ساده کرده و مراکز علم قرآن را مرکز فحشا کرده. قیام برای خود است که موقوفات مدارس و محافل دینی را به رایگان تسلیم مُشتی هرزهگرد بیشرف کرده و نَفَس از هیچ کس در نمیآید. قیام برای نفس است که چادر عفّت را از سر زنهای عفیف مسلمان برداشت و الآن هم این امر خلاف دین و قانون در مملکت جاری است و کسی برعلیه آن سخن نمیگوید. قیام برای نفعهای شخصی است که روزنامهها که کالای پخش فساد اخلاق است، امروز هم همان نقشهها را که از مغز خشک رضاخان بیشرف تراوش کرده، تعقیب میکنند و در میان توده پخش میکنند. قیام برای خود است که مجال به بعضی از این وکلای قاچاق داده که در پارلمان برعلیه دین و روحانیت هرچه میخواهد بگوید و کسی نفس نکشد.
هان ای روحانیین اسلامی! ای علمای ربانی! ای دانشمندان دیندار! ای گویندگان آیین دوست! ای دینداران خداخواه! ای خداخواهان حقپرست! ای حقپرستان شرافتمند! ای شرافتمندان وطنخواه! ای وطنخواهان با ناموس! موعظت خدای جهان را بخوانید و یگانه راه اصلاحی را که پیشنهاد فرموده، بپذیرید و ترک نفعهای شخصی کرده تا به همهی سعادتهای دو جهان نایل شوید و با زندگانی شرافتمندانهی دو عالم دست در آغوش شوید. «اِنَّ الله فی اَیام دَهْرِکُم نَفَحات الا فتعرضوا لها». امروز روزی است که نسیم روحانی الهی وزیدن گرفته و برای قیام اصلاحی بهترین روز است. اگر مجال را از دست بدهید و قیام برای خدا نکنید و مراسم دینی را عودت ندهید، فردا است که مُشتی هرزهگرد شهوتران بر شما چیره شوند و تمام آیین و شرف شما را دستخوش اغراض باطلهی خود کنند. امروز شماها در پیشگاه خدای عالم چه عذری دارید؟ همه دیدید کتابهای یک نفر تبریزی بیسر و پا را که تمام آیین شماها را دستخوش ناسزا کرد و در مرکز تشیّع، به امام صادق(ع) و امام غایب روحی له الفداء(عج) آن همه جسارتها کرد و هیچ کلمه از شماها صادر نشد. امروز چه عذری در محکمهی خدا دارید؟ این چه ضعف و بیچارگی است که شماها را فرا گرفته؟
ای آقای محترم که این صفحات را جمعآوری نمودید و به نظر علماء بلاد و گویندگان رساندید، خوب است یک کتابی هم فراهم آورید که جمع تفرقهی آنان را کند و همهی آنان را در مقاصد اسلامی همراه کرده، از همه امضاء میگرفتید که اگر در یک گوشهی مملکت به دین جسارتی میشد، همه یک دل و [یک] جهت از تمام کشور قیام میکردند. خوب است دینداری را دستکم از بهائیان یاد بگیرید که اگر یک نفر آنها در یک دیه زندگی کند، از مراکز حساس آنها با او رابطه دارند و اگر جزئی تعدّی به او شود، برای او قیام کنند. شماها که به حق مشروع خود قیام نکردید، خیرهسران بیدین از جای برخاستند و در هر گوشه زمزمهی بیدینی را آغاز کردند و به همین زودی بر شما تفرقهزدهها چنان چیره شوند که از زمان رضاخان روزگارتان سختتر شود. «وَ مَنْ یَخْرُجْ مِن بَیتِه مُهاجِراً اِلی اللهِ وَ رَسولِه ثُمَّ یُدْرِکْهُ الموت فَقَد وَقََعَ اَجْرُهُ عَلی الله».
11 شهر جمادیالاولی 1363
سید روحالله خمینی
@manenqelabiam