🔐مقام1-دلیل بدون لحاظ معارض- صغروی-مفاهیم-مفهوم مخالف.مفهوم شرط
📣نظر علما
1️⃣آیت الله مظفر می فرمایند در هیچکدام از این 3 حالت زیر مسببات تداخل نمی کنند.
1-مسببات در اسم و حقیقت مختلف باشند (مانند نماز و روزه)
2- مسببات در اسم و حقیقت مشترک باشند (مانند غسل ها یا وضوهای متعدد)
3- مسببات در حقیقت مشترک باشند و در اسم مختلف باشند (مانند نماز یومیه با نماز آیات)
🔹فقط در یک صورت مسببات تداخل می کنند که عبارت است از اینکه نسبت دو واجب عموم خصوص من وجه باشد و دلیل هر کدام نسبت به مورد اجتماعشان مطلق باشد. مثلا دلیلی بگوید ( عالم را اکرام کن) دلیل دیگری بگوید (عادل را اکرام کن) پس اگر اینجا یک نفر هم عالم باشد و هم عادل، با یک بار اکرام کردن این شخص (عالمِ عادل)، هر دو امر را امتثال کرده.
2️⃣آیت الله سبحانی: ظهور در هیچکدام (از تداخل و عدم تداخل) ندارد ولی بنابر احتیاط باید برای هر سبب یک امتثال مستقل بیاورد یعنی عدم تداخل مسببات.
🔹البته اگر در موردی یک دلیل اجتهادی مانند روایت وجود داشت که بگوید یک امتثال کافیست، فقط نسبت به همان موردی که روایت وجود دارد می گوییم یکبار انجام دهد کافیست یعنی تداخل مسببات؛ مانند اینکه از روایات به دست می آید که یک وضو برای انواع حدث های اصغر کافیست.
#مقام1_دلیل_بدون_لحاظ_معارض_صغروی_مفهوم_شرط
@Qabasat