📚 درسنامه مهدویت (جلد اول) 💥
📗درس دوم
⬅️مهدویت در قرآن
🔄 پيش درآمد
انديشه «مهدويّت»، در اسلام ريشه قرآنی دارد و اين کتاب آسمانی، با قاطعيت تمام، پيروزی نهايی «حق» بر «باطل» را به تمامی انسانها نويد داده است.
قرآن درباره ظهور و قيام حضرت مهدی(عج) به صورت كلی بحث كرده و بشارت به تشكيل حكومت عدل جهانی و پيروزی صالحان داده است.
مفسران شيعه و برخی از مفسران اهل سنّت، اين گونه آيات را ـ به استناد روايات اهل بيت: و نظرات دانشمندان اسلامی ـ مربوط به حضرت مهدی(عج) دانسته اند.
در اين درس از مجموع آيات قرآنی ـ كه ناظر به اين موضوع است و صراحت بيشتری دارد تنها چند آيه نقل و بررسی می شود.
✅ اين درس درباره آياتی از قرآن مجيد است كه با استفاده از سخنان گهربار معصومين: ، در مورد حضرت مهدی(عج) ، تفسير، تأويل و يا تطبيق شده است.
🔷 ابتدا تعريف و مفهوم اين سه واژه ـ به صورت مختصر ـ بيان ميگردد:
🔹۱. تفسير
«تفسير» از واژه «فَسَرَ»، به معنای روشن کردن و آشکار ساختن است و در «اصطلاح» عبارت است از: «زدودن ابهام از لفظ مشکل و دشوار که در انتقال معنای مورد نظر، نارسا و دچار اشکال است». ماده «فَسَرَ»، در باب «تفعيل» بيانگر مبالغه در دستيابی به معنا است. از اين رو تفسير، تنها کنار زدن نقاب از چهرة لفظ مشکل و نارسا نيست؛ بلکه شامل زدودن ابهام موجود در دلالت کلام، نيز میشود.
تفسير، در جايی است که گونهای ابهام، در لفظ وجود دارد و اين موجب ابهام در معنا و دلالت کلام میشود و برای زدودن آن، کوشش فراوانی لازم است. [۱۵]
👈از آنجایی كه فهم پارهای از آيات قرآن، بر عموم مردم پوشيده است، ناگزير نيازمند بيان و پرده برداری است و اين مهمّ بر عهده كسانی است كه صلاحيت و توانايی چنين امری را دارند و مورد تأييد خداوند متعال اند.
🔹۲. تأويل
تفسير و تأويل، در گذشته دو لفظ مترادف بود؛ لذا طبری در تفسير جامع البيان آن دو را به يک معنا گرفته و در موقع تفسير آيات گفته است: «القول في تأويل الاية». در اصطلاح متأخران، «تأويل» به معنای مغاير با تفسير و شايد اخص از آن به کار رفته است.
تأويل از «اَول»، به معنای بازگشت به اصل است. تأويل يک چيز؛ يعنی، برگرداندن آن به مکان و مصدر اصلی خودش و تأويل لفظ متشابه؛ يعنی، توجيه ظاهر آن، به طوری که به معنای واقعی و اصيل خودش باز گردد. [۱۶]
🔶اين واژه در قرآن به سه معنا آمده است:
🔸۲ـ۱. توجيه ظاهر لفظ يا عمل متشابه؛ به گونهای صحيح که مورد قبول عقل و مطابق با نقل باشد. [۱۷]
🔸۲ـ۲. تعبير خواب؛ تأويل به اين معنا، هشت بار در سوره يوسف آمده است.
🔸۲ـ۳. فرجام و حاصل کار؛ بر اين اساس تأويل يک موضوع؛ يعنی، آنچه که آن موضوع، بدان منتهی میشود. [۱۸]
معنای چهارم ـ که در قرآن نيامده، ولی در کلام پيشينيان هست ـ عبارت است از: انتزاع مفهوم عام و گسترده، از آيه ای که در مورد خاصی نازل شده است... از تأويل به اين معنا، گاهی به «بطن»؛ يعنی، معنای ثانوی و پوشيدهای که از ظاهر آيه به دست نمی آيد، هم تعبير شده است. در مقابل «ظَهر»؛ يعنی، معنای اوليهای که ظاهر آيه بر حسب وضع و کاربرد، آن معنا را میفهماند.
اين معنا دارای دامنهای گسترده و ضامن عموميت قرآن است و موجب میشود قرآن شامل تمام زمانها و دورانها باشد؛ زيرا اگر مفاهيم فراگير، برگرفته شده از موارد خاص، نباشد؛ بسياری از آيات قرآن بيثمر ميشود و فايدهای جز ثواب تلاوت و ترتيل آن نخواهد داشت. [۱۹]
بيگمان در قرآن، آيات متشابهی وجود دارد كه بايد تأويل گردد؛ ولی جز خداوند و راسخان در علم، كسی آن را نمی داند. [۲۰] تأويل دارای شرايط و ملاک هايی است که در کتابهای مربوط بيان شده است.
🔸۳. تطبيق
در آيات قرآن، مطالب فراوانی به لفظ عام بيان شده كه در هر زمان، بر عده ای قابل انطباق است. گاهی نيز لفظ آيه ای «خاص» است؛ ولی معنای آن «عموميت» دارد و شامل كسانی نيز ميشود كه شبيه آن عمل از آنان صادر شده است.
📚[۱۵] . رک: محمد هادي معرفت، تفسير و مفسران، ج۱، ص۱۸.
📚[۱۶] . همان، ص ۲۲ و ۲۳.
📚[۱۷] . آل عمران (۳)، آيه ۷.
📚[۱۸] . کهف (۱۸)، آيه ۷۸.
📚[۱۹] . محمدهادی معرفت، تفسير و مفسران، ج ۱، ص ۲۵ و ۲۶.
📚[۲۰] . آل عمران (۳)، آيه۷.