پیامهای سورۀ نساء - آیۀ ۱۰۲:
۱. نماز، حتّی در صحنۀ جنگ تعطیل نمیشود و رزمنده، بینماز نیست. «فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ»، «وَ لْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ»
۲. در اهمیّت نماز جماعت همین بس که در جبهۀ جنگ با دشمن، حتّی با یک رکعت هم برپا میشود. «وَ لْتَأْتِ طائِفَةٌ أُخْری لَمْ یُصَلُّوا فَلْیُصَلُّوا»
۳. در هنگام پیشآمدنِ دو وظیفه (جهاد و نماز) نباید یکی فدای دیگری شود. «فَلْتَقُمْ»، «وَ لْیَأْخُذُوا»
۴. درهمهحال، هوشیاری لازم است؛ حتّی نماز نباید مسلمانان را از خطر دشمن غافل کند. «وَ لْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ»
۵. رهبر، محور وحدت و عبادت است. «کُنْتَ فِیهِمْ»، «فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ»
۶. تقسیم کار، تعاون و شریککردن دیگران در کارهای خیر، حتّی در حسّاسترین موارد، از عوامل الفت جامعه است. در این آیه، دو رکعت نماز جماعت میان دو گروه تقسیم شده، تا تبعیضی پیش نیاید و همه در خیر شریک باشند. «وَ لْتَأْتِ طائِفَةٌ أُخْری...»
۷. فرمانهای الهی به تناسب شرایط، متفاوت است. (این آیه مربوط به نماز خوف در برابر دشمن است.) «فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ»
۸. نماز جماعت در جبهه، نشان عشق به هدف و خدا و رهبر و پایبندی به ارزشهاست. «إِذا کُنْتَ فِیهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ»
۹. در جبهه باید جابهجایی نیروها در فاصلۀ یک رکعت نماز، امکانپذیر بوده باشد. «وَ لْتَأْتِ طائِفَةٌ أُخْری لَمْ یُصَلُّوا فَلْیُصَلُّوا»
۱۰. هر چه مدّت نماز در جبهه بیشتر شود، فرصت دشمن برای حمله افزایش مییابد؛ پس باید حفاظت بیشتری داشت. در رکعت اوّل، داشتن اسلحه کافی است ولی در رکعت دوّم، هم اسلحه و هم ابزار دفاع. «وَ لْیَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ»، «وَ لْیَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسْلِحَتَهُمْ»