معرفت مهدوی | استاد عبادی
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت سیصد و چهل (از فایل شماره 84، 85) 🔸سرعت
✒️📖✒️📖✒️📖✒️ 💠👈 سلسله سخنرانی های ″دولــت کــریمه″ 🎬 قسمت سیصد و چهل و یکم (از فایل شماره 85) 📖 .... آیات هفده تا نوزده سوره مبارکه لیل: ✨وَسَيُجَنَّبُهَا الْأَتْقَى ﴿١٧﴾ و به زودی پرهیزکارترین [مردم] را از آن دور می دارند. ✨الَّذِي يُؤْتِي مَالَهُ يَتَزَكَّىٰ ﴿١٨﴾ همان که مال خود را انفاق می کند تا [مال] رشد و نمو کند. ✨وَمَا لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجْزَىٰ ﴿١٩﴾ و هیچ کس را نزد خدا حق نعمتی نیست تا این مالی که انفاق کرده به عنوان پاداش آن نعمت به حساب او گذارد. 👈برخی از مفسرین اهل سنت با توجه به موضوع بخشش و بخل که در این سوره لیل مطرح شده با استناد به روایاتی که درباره خریداری شدن بردگان توسط ابوبکر وجود دارد سوره لیل را بر ابوبکر تطبیق می دهند و شان نزول سوره را ابوبکر میدانند. 🔸مثل آلوسی در "تفسیر روح المعانی، ج30، ص518" 🔸طبری در "تفسیر جامع البیان، ج15، ص287" فخر رازی هم این را می گوید. 🗣فخر رازی می گوید مفسرین اهل سنت اجماع دارند، اجماع یعنی تقریبا دیگر همه علمایشان، تقریبا همه علمایشان روی این نکته اجماع دارند که مراد از این آیه ابوبکر هست. اتقا یعنی باتقواترین .. (جلوتر بحث ها را توضیح خواهیم داد) این چون باتقواترین است پس مراد از این باتقواترین در اینجا قطعا و قطعا خود ابوبکر هست و به این استناد می کنند، این را فخر رازی می گوید و استدلال های خوبی هم می آورد.📚 👌جالب است خود فخر رازی چون اهل فلسفه و منطق هم بود نقدهایی را هم به کتاب ابن سینا داشته، از این منظر ذهن متفکر و خوبی داشت. یعنی فکر نکنید مثلا کسی از اهل سنت است بی سواد است، نه بعضی هایشان واقعا عالم و باسواد هستند و ما بحث ها و استدلالات فخر رازی را بگوییم خود شما عزیزان تعجب می کنید چقدر مثلا 👌دقیق بحث می کند. هر چند جواب هم دارد ولی بحث هایش مغلطه وار و خوب است چون فلسفه و منطق را خوب بلد است. 👤 فخر رازی می گوید؛ با توجه به آیه «إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ» کسی که از همه باتقواتر باشد نزد خدا از همه گرامی تر است و کسی که از همه گرامی تر باشد با فضیلت تر هم هست. پس هر کس که مصداق این اتقا (آیه ای که از سوره لیل خواندیم 📖) باشد از همه با فضیلت تر است. حالا مصداق اتقا کیه؟ ابوبکر. چرا؟ چون مسلمین اجماع دارند که افضل مردم بعد از پیغمبر (ص) یا ابوبکر است یا حضرت علی (ع)✨، ما با توجه به قرائن مذکور معتقدیم حضرت علی نمی تواند مصداق اتقا باشد (باتقواترین). چرا...⁉️ چون خداوند در آیه "وَمَا لِأَحَدٍ عِنْدَهُ مِنْ نِعْمَةٍ تُجْزَىٰ" می گوید هیچ حق نعمتی کسی روی این فرد ندارد یعنی منتی روی سرش ندارد. درباره شخص اتقا است، این راجع به حضرت علی نیست. چرا؟ چون حضرت علی از بچگی تحت تربیت پیغمبر (ص) بود، نان و نمک پیغمبر را خورد، آب و غذا🍪 و لباسش را پیغمبر تامین میکرد، پس پیغمبر نسبت به حضرت علی حق نعمت دارد حق منت دارد. به همین ترتیب پس منظور حضرت علی نیست. 👆آیه قرآن هم اینجا چی گفت، اتقا کسی است که کسی روی او حق نعمت نداشته باشد، حضرت علی (ع) که از بچگی در خانه پیغمبر بزرگ شد، پس نسبت به پیغمبر مدیون است. اما ابوبکر نه تنها وام دار پیامبر نیست نه تنها پیامبر به ابوبکر کمک نکرد، بلکه ابوبکر بود که بارها و بارها به پیغمبر کمک می کرد. این را فخر رازی می گوید در "تفسیر کبیر خودش، ج31، ص205"... 📎ادامه دارد ... 🎤استاد احسان عبادی 341 ✒️📖✒️📖✒️📖✒️ ︽︽︽︽︽︽︽︽︽ @marefatemahdavi @arshiv_link313