( ) عبارت شانزدهم، معرفی امام زمان ارواحنافداه در خطبه ی غدیر خم «ألَا إِنَّهُ البَاقِی حُجَّةً وَ لَا حُجَّةَ بَعدَه» « بدانید! او حجت باقی است و هیچ حجتی بعد از او نیست.» زمین لحظه ای بدون حجت خدا نخواهد بود یا ظاهر و آشکار و یا پنهان و ناشناس در بین مردم... لذا حضرت می فرماید این آخرین حجت پایدار خداست؛ یعنی از سال 260 قمری که امام حسن عسکری (علیه السّلام) به شهادت رسیدند، امام زمان (ارواحنافداه) حجت روی زمین هستند. سؤالی که اینجا مطرح می شود این است که اگر پس از آن حضرت حجتی نیست، مسئله رجعت حضرت عیسی (علیه السّلام) و ائمه (علیهم السّلام) چگونه توجیه پذیر است؟ در پاسخ می گوییم روایات زیادی داریم که ائمه معصومین (علیهم السّلام) پس از امام زمان ارواحنافداه باز می گردند و حکومت می کنند. در این که اصل رجعت طبق آیات قرآن جزء ضروریاتِ اعتقادات شیعه است شکی نیست؛ اما تعبیر «لا حجة بعده»، ناظر به عنوان حجت که امامت و مسئولیت است می باشد و نظری به رجعت دیگر امامان ندارد؛ زیرا که آنان حجت های قبلی هستند که دوباره رجعت خواهند کرد؛ مثل حضرت عیسی (علیه السّلام) که می آیند و به عنوان وزیر امام زمان (ارواحنافداه) پشت سر ایشان نماز می گزارند: «.. یُصَلَّی خَلفَه ...»؛ اما حضرت عیسی (علیه السّلام) به تنهایی حجت مستقل نیستند. حجت بودن ایشان تحت حجیت امام زمان (ارواحنافداه) خواهد بود. اگر هم امیرالمؤمنین و امام حسین (علیهما السّلام) تشریف بیاورند،- ولی حکومت به نام امام زمان ارواحنافداست و لذا « ... ألَا إِنَّهُ البَاقِی حُجَّةً وَ لَا حُجَةَ بَعدَه ...» نشان می دهد که ایشان به عنوان آخرین نفر است که حکومت جهانی خدا را تشکیل می دهد و اگر قرار است تا قیامت بقیه ائمه (علیهم السّلام) هم بیایند که می آیند ذیل حکومت امام زمان(ارواحنافداه) هستند؛ نه این که حجیت مستقلی داشته باشند... و معنای حجت یعنی دلیل که خداوند متعال در قیامت بوسیله ی او به ما احتجاج می کند.. برترین انسان ها بعد از انوار مقدس معصومین علیهم السلام مدلول دلیل یعنی حجت و امام زمانشان هستند... دود مدلول آتش..سرسبزی مدلول آب.و کسانی که با دیدنشان به یاد امام زمان می افتیم وجودشان مدلول بر دلیل در عالم هستیست..