💠⚜💠
📚سلسله مباحث آشنایی با معارف مهدویت
📝موضوع: ولایت فقیه
⬅️ قسمت سی و هشتم (از فایل شماره 18)
👌در رابطه با دلایل عقلی ولایت فقیه نکاتی را عرض کردم، نکته آخر اینکه حضرت امام (ره) در کتاب ″ولایت فقیه در عصر غیبت، ص ۱۴۰″ می فرمایند؛ همان دلایلی که لزوم امامت پس از نبوت را ثابت می کند (یعنی بعد از پیغمبر (ص) برای چه باید امام داشته باشیم) همان دلایل هم ثابت می کنند که برای چه در زمان غیبت باید ولی فقیه داشته باشیم.
🔹بالاخره باید کسی باشد احکام را برای مردم بگوید یا نه! حکومت مردم را به دست بگیرد یا نه؟ اداره امور جامعه باید دستش باشد یا نه.. این از دلایل عقلی.
✍دلایل دینی
کدام روایات در رابطه با ولایت فقیه است..؟!؟
📄(روایتی که خدمت شما عرض می کنیم، معروف به روایت عمر بن حنظله است) عمربن حنظله می گوید از امام صادق (ع) سوال کردم اگر بین دو نفر از شیعیان نزاعی در مورد بدهی یا ارث واقع بشود آیا جایز است برای داوری نزد حاکم یا قاضی بروند؟ (منظور حاکم یا قاضی ای که طاغوت معرفی کرده چون آن زمان خلیفه طاغوت بود، بنی عباس بود)
💠حضرت فرمودند؛ کسی که در مسئله ی حق یا باطلی نزد آنان برود به طاغوت مراجعه کرده و حکمی که قاضی به نفع او صادر می کند هر چند حق باشد گرفتن چیزی از این طریق حرام است زیرا با حکم طاغوت آن را گرفته است در حالی که ″خدا می فرماید به طاغوت کفر بورزیم″.
⁉️گفتم حالا که قاضی حتی اگر طاغوت هم باشد و حکم حق هم بدهد باز نباید قبول کنیم، پس چه کار باید بکنیم؟
⚠️حضرت فرمودند؛ بررسی بکنید که از بین خودتان کسانی که راویان حدیث ما هستند و آگاه به حلال و حرام و احکام ما باشند را به عنوان داور بپذیرید، من امام صادق (ع) چنین کسی را بر شما حاکم قرار دادم وقتی این حاکم حکمی صادر کرد اگر از او نپذیرید حکم ما را سبک شمرده اید و کسی که ما را رد کند خدا را رد کرده است و این به منزله ی شرک بالله است.
☝️حالا شاید بگویید این طرف در رابطه با نزاع و درگیری سوال کرد، کلی سوال نکرد که شما از این روایت بحث ولایت فقیه را مطرح می کنید؟ در جواب می گوییم بله، سوالش جزئی بود ولی امام حکم کلی داد ″گفت چنین کسی را بر شما حاکم قرار می دهم که هر گاه حکمی صادر کرد..″ امام صادق حکم کلی داد.
↩️مثل قضیه ی آن ناصبی که گفت من خواب دیدم که وضو باید این طور گرفته شود، امام صادق به او گفت دین خدا عزیزتر از آن است که با خواب اثبات شود (یعنی امام صادق حکم کلی داد) مثل اینکه یک نفر بیاید شراب بخورد، به شما بگویند فلانی شراب خورد، شما بگویید شراب حرام است! شما حکم کلی دادید نه اینکه شراب فقط برای این فرد حرام باشد، شراب کلا حرام است.
💢اینجا هم امام صادق (ع) برای این امر جزئی حکم کلی داد که می گوید از بین خودتان کسی که حلال و حرام بلد است و آگاه به احادیث ما است، یعنی مجتهد، این را به عنوان داور بپذیرید که من این شخص را برای شما حاکم قرار دادم.
📝اما سند این روایت:
در رابطه با عمر بن حنظله در کتب رجالی توثیق صریحی دست ما نرسیده است، ولی ردش هم نکرده اند و روایت سندش به معصوم می رسد، گفتیم سلسله ی راویان حدیث اگر شیعه باشند سند حدیث به معصوم برسد حدیث را قبول می کنیم هر چند یکی از این افراد توثیق نشود می گوییم حدیث حسن است، صحیح نیست ولی حسن است، ضعیف هم نیست و می شود به این روایت عمل کرد.
📌هر چند که شهید ثانی عمر بن حنظله را توثیق کرده، این روایت هم از این جهت که تمام علما در تمام زمان ها این روایت را پذیرفتند معروف شده به مقبوله ی عمر بن حنظله و این روایت را قبول می کنند.
👈اگر روایتی (کلی می گوییم) سندش ضعیف باشد ولی متنش قوی باشد یعنی می توانیم بگوییم که این روایت طبق عقل ما جور در می آید طبق اسلام است. شبیه این حدیث احادیث دیگری داریم که این حدیث را تأیید بکند آن روایت را قبول می کنیم، پس این روایت را ما قبول می کنیم.
🔸 ادامه دارد ...
🎤استاد احسان عبادی
#آشنایی_با_معارف_مهدویت
💠⚜💠
==============
@marefatemahdavi
@arshiv_link313