🔶 مبانی معرفتی مهدویت 🔶
✨ما حق نداريم بدون آنكه امام را بشناسيم از اين دنيا برويم. از امام و اسم(ع) روايت هست كه فرمودند:
✨ «هركس بميرد و امامش برايش مشخص نشده، به مرگ جاهليت مرده، و مردم معذور نيستند تا اينكه امامِ خود را بشناسند و کسی كه بميرد و امام خود را بشناسد، مثل کسی خواهد بود كه در كنار حضرت قائم(ع) در چادر آن حضرت بوده است».
✨در دعای ندبه داريم كه: «اَيْنَ وَجْهُاللهِ الَّذي اِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الْاَوْلِياء»؛
كجاست آن وجه خدا كه اولياء الهی به سوی او نظر دارند، یعنی حضرت امام زمان(عج) وجه الهی هستند و نمايش كامل صفات الهی میباشند، یعنی امام از ملائكه هم بالاتر است. امام حقيقتاً به جهت مقام جامعيت اسمائیاش از ملائكه هم بالاتر است.
✨ همانطور كه «من» حقيقتاً فوق «تن» و حتی فوق قوای «بينايی» و شنوایی است.
با اين مقدمات معنی غيب بودن يعني كلّ هستی زیرپای امام و در قبضه امام(ع) است. امام غايباند، نه یعنی در سرداب سامراء گم شدهاند.
✨جهان در قبضه امام است، مثل اين است كه بدن در قبضه «من» يا نفس انسان است.
✨امام واسطه فيض است؛ یعنی رابطهاش با هستی يك رابطه طولی است، یعنی مقام حضرت بالاتر است و بقیه عالم، در قبضه وجود حضرتاند.
✨مقام امامشناسی(عج) در هستی طولی است، مثل مقام منِ شما كه تنِ شما مادون آن است و آن تن در طول وجود «من» است و وقتی معنی حضور طولی حضرت را نسبت به عالم متوجّه شديد، ملاحظه خواهيد كرد، همانگونه كه تن شما در قبضه من شماست، هستی در قبضه اراده امام است.
🎙استاد طاهر زاده
#مبانی_معرفتی_مهدویت
#قسمت_یازدهم
@marefatmahdavi313