🔸سلسله جلسات طب اسلامی سنتی 💠 از: استاد طالقانی 🔰فصل اول : پیشگفتار و کلیات طب اسلامی ، ایرانی 🌐 جلسه اول 💠 با عرض سلام وادب به شما علاقه مندان طب سنتی و اسلامی ، در این جلسه کوتاه به تبیین مختصر طب ایرانی اسلامی می پردازیم: 🟢 اگر مقرر باشد که بخواهیم یک تعریفی را از طب جامع وکلی نگر ایرانی اسلامی اختصاص دهیم تعریف را به این صورت  ارائه می دهیم که:🔻🔻 🔷 علم به بدن عنصری انسان با این  دیدگاه که این بدن جزئی از عالم  لایتناهی است می باشد . 🔶 با این  دیدگاه ما طب و طبابت را  از  یک دید زمینی خارج می کنیم  و  آن  را مرتبط با پارامترهای مختلفی در نظر خواهیم گرفت  ، به طور مثال در این تعریف ما  رابطه ی جسم را با کیهان  نادیده نمی گیریم  و می دانیم  که جسم ما  با  پرتو خورشید و با  امواج  و پرتو ها و حالات جزر و مد ماه و دیگر  ستارگان  در ارتباط  می باشد و... 🔷 این مبانی که  سالهای  سال است توسط حکمای ما و حتی دانشمندان نوین به اثبات رسیده است  و با این تعریف ما نفوس  و شرایط  مختلف را هم در طب وارد می کنیم , به عنوان مثال : با این تعریف  دعا و نفرین نفوس مستعد  بر روی  جسم وروح ما اثرگذاری مستقیم دارد . برای همین قسمتی از این طب دعادرمانی می شود . 🔶 با این طب  ما حتی خوراکی ها را با این دیدگاه دسته بندی می کنیم , به  خوراکی های حلال و حرام و حتی در  بحث داروها  ... پس یک تعریف به ظاهر ساده  می تواند چقدر  رویکرد حقیقی یک طب را در  آن اثر گذاری داشته باشد و دیدگاه نگرش قوی به ما در ارائه ی  این طب به جهانیان عرضه کند؛   ✅ نکته مهم اینکه با این تعریف  ما با رویکرد ها  ومبانی خاصی در تعریف و بررسی بیماری ها , درمان وشفا مواجه خواهیم بود، تعاریفی  که گاهاً به چشم؛ قوای  لامسه  در نمی آید. 🔴 با این رویکرد اگر ما بخواهیم تعریفی از طبیب  ارائه بدهیم عرض می نماییم  طبیب دارنده ی  ذوقی علم طب می باشد که  با خدمت  به طبیعت مدبره ی بدن؛  بدن را در تعادل نگاه می دارد یا به  تعادل برمی گرداند ,  در این تعریف می بینید که  چند مطلب است : 🔻🔻 🔶طبیب دارنده ی ذوقی علم طب  است یعنی چه ؟ مثلا شاید فردی  علوم زیادی را بلد باشد، علم تشریح بلد باشد، علم قرابادین بلد باشد، ولی حفظ  باشد به صورت چشیدنی نباشد دارایی اش  دارایی غیر حقیقی باشد طبیب به آن کسی می گویند که دارای اش دارایی حقیقی باشد  و طبیب  با خدمت به طبیعت مدبره ی بدن ؛که این  یک نکته است که طبیب وظیفه ی  حقیقی اش  هم سو با طبیعت مدبره ی بدن باشد ؛ همسو با طبیعت هوشمند بدن باشد  ؛  و براساس این طبیعت مدبره ی بدن مباحث پیش گیری  و درمان خودش را چینش  کند وهیچگاه یک طبیب نباید به جنگ طبیعت مدبره ی  بدن برود . بلکه طبیب یاری رسان وکمک کننده ی  طبیعت بدن هست. ✅ نتیجه اینکه طبیب در دو  بحث فعال است : 🔻🔻 1⃣ یا  افراد, اجتماع ,جسم  انسان ها را در تعادل نگه دارد که این می شود  پیش گیری . 2⃣ یا اگر این جسم  از تعادل  خارج شد این جسم را به تعادل برگرداند . 🌾 سلسله جلسات ادامه دارد ... 🔻در طی روزهای بعد از هر جلسه در کانال پرسش هایی از سوی مدیر کانال در خصوص تدریس مذکور مطرح و شما با کلیک روی پاسخ های آن میتوانید متوجه شوید جواب را درست داده اید یا خیر(آزمون فرضی تا بدانید سطح علمی خودتان را محک بزنید). 🔻یاعلی وصی🔻 💠عضویت در کانال مرجع تخصصی طب سنتی اسلامی در ایتا👇👇 @marjaetakhasosiiteb