✅ تلنبار پیشفرضها و پاسخگویی دستبهعصا( کودک همسری 2)
1️⃣ از وقتی یادداشت «روایتهای سیاسی، ازدواجعایشه و شبههکودکهمسری» را در این کانال بارگذاری کردم، سیل نوشتهها و یادداشتها بهسویم سرازیر شد و پرسش، پشت سر پرسش.که؛ با روایات تشویق ازدواج دختران در سن کم چکار میکنی، با روایات فقهی جواز ازدواج در سن کم چکار میکنی؟ با ازدواج حضرت زهرا(س) در 9 سالگی چکار میکنی؟، حالا چطور شد ازدواج توی سن کم برای عایشه خوب نیست، ولی برای حضرت زهرا(س) خوبه!؟، با پیشنهاد ازدواج دختر10 ساله حضرت حمزهسیّدالشُّهداء بعد از شهادت پدرش به پیامبر(ص) چکار میکنی؟، یعنی حالا مشکل را حل کردی؟ حالا6 ساله نه 19 ساله! جامعه امروز این فاصله سِنّی را هم نمیپذیره! و...
خلاصه همه این پیامها این میشد که یا باید در همین پاسخ تکلیف این همه سوأل را مشخص میکردی، یا این جواب بهدرد خودم و یا عمه مرحومهام میخورد و بهتر بود که لب گاز گرفته بودم و قلم بهدست نمیگرفتم.
2️⃣ الغرض؛ در آن پاسخ فقط بهدنبال این بودیم که نشان دهیم شهرت 6 ساله بودن عایشه هنگام ازدواج با پیامبر(ص)، گزارش تاریخی مجعولی است و میشود با قرار دادن چند سند تاریخی معتبر در کنار یکدیگر و یک تحلیل تاریخی، سن واقعی ازدواج ایشان را بهدستآورد. ولی انگار برخی دوستان انتظار داشتند که این پاسخ، عصای موسی(ع) باشد و پاسخ همّهی پرسشهای حدیثی، تاریخی، فقهی و... را یکجا و با هم داشته باشد و «فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ».
3️⃣ القصه!؛ متوجه شدم، خیلی وقتها پاسخ یک سوأل را ممکن است تحقیق کرده و بیابیم، ولی در مقابل آنقدر برای خودمان اخبار و گزارشهای ناهمخوان کنار هم تلنبار کردهایم که از ترس پرسشهای بعدی، از خیر پاسخگویی به این یکی هم میگذریم و میگوییم: خَرِ ما از کُرّگی دُم نداشت. یا به قول امروزیها از ترس قدمهای بعدی، همین یک قدم را هم برنمیداشتیم.
4️⃣ بالنتیجه!، همین میشود که شبهه ازدواج عایشه در کودکی و شش سالگی، در بین شبهات استخوان لای زخم میشود و از ترس خروار شدن دیگر پیشفرضها روی سرمان، از خیر این پاسخ هم میگذریم و دست به عصا و عافیت طلب، یادمان میآید که از قدیم و ندیم گفتهاند: سَری که درد نمیکند، دستمالش نمیبندند.
👈🏼بزودی در مورد انگارهها و پیشفرضهای مطرح شده در مورد کودکهمسری ، یادداشت دیگری تقدیم خواهم کرد.🌹 انشاالله.
#شبههشناسی
#کودک_همسری
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌸
https://eitaa.com/marzbanandishe🌺