🔴 پاسخ به بهانه یکی از نمایندههای مخالف طرح شفافیت آراء
🔆 باسمه تعالی
🔸جناب آقای دکتر "فریدون عباسی دوانی" نماینده مردم شریف کازرون در مجلس شورای اسلامی، چندی پیش در اظهاراتی تلخ و قابل تأمل، از تلاشهای اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در راستای تصویب طرح شفافیت انتقاد کرد. طرح شفافیت آراء نمایندگان پس از ۶ ماه از آغاز به کار دوره یازدهم مجلس توسط هیات رئیسه اعلام وصول شد و از آنجا که برای اصلاح آییننامه داخلی مجلس نیاز به اخذ دوسوم آراء است، این طرح تنها با سه رأی کمتر در صحن تصویب نشد. بر اساس یکی از مفاد طرح شفافیت، درصورت تصویب در صحن علنی، آراء نمایندگان به مصوبات مجلس باید به صورت کاربردی و ماشینخوان در دسترس عموم مردم قرار بگیرد.
🔹دکتر فریدون عباسی که سابقه ریاست سازمان انرژی اتمی در دولت قبل را در کارنامه دارد و از چهرههای منتقد سیاست خارجی دولت حسن روحانی در سالهای اخیر محسوب میشود، در گفتگو با روزنامه جمهوری اسلامی از رسانههای نزدیک به دولت، در خصوص طرح شفافیت میگوید: «طرح شفافیت آراء نمایندگان را امضا کردم، اما به آن رأی ندادند. اینکه یکی به برجام رأی داده بود بعد در حوزه انتخابیه او را کتک زدند، این چه شفافیت آراست؟ آیا مردم ظرفیت شفافیت را دارند؟».
🔸این قبیل اظهارات عجیب برخی سیاسیون و مدیران بعضاً رده بالا در جمهوری اسلامی ایران بالاخص سیاستمدارانی مدعی انقلابیگری نشان میدهد، سیره اهل بیت (علیهم السلام) در حوزه حکمرانی و جایگاه و اهمیت شفافیت در تصمیمگیری آن هم برای عموم مردم به خوبی درک نشده است. حضرت علی علیه السلام که دوره حکومت حدود پنج ساله ایشان همواره الگوی بیبدیلی در حکومتداری محسوب میشود، در خصوص اهمیت تصمیمگیری شفاف میفرمایند: «من هیچ چیز به جز اسرار نظامی را پنهان نمیدارم »(أن لاأحتجز دونکم سراً إلا فی حرب، ص ۹۸۳ نهج البلاغه نامهای به امیران سپاه خود).
🔹نکته جالب اینجاست که حضرت این سخن را در حالی میفرمایند که کمتر از سه دهه از عمر مسلمانی مردم می گذرد و تا قبل از آن، مردم در دوران جاهلیت به سرمیبردند و بسیاری از فرهنگهای جاهلی خود را نیز تا آن زمان حفظ کرده بودند. لذا اتهام کم ظرفیت بودن پس از گذشت چهارده قرن از صدر اسلام به مردمی که پس از سالها مبارزه با حکومتهای ظالم، انقلاب و نبرد با دشمن خارجی و تقدیم دهها هزار شهید وارد دهه پنجم تشکیل حکومت اسلامی خود شدهاند، بیانصافی به نظر میرسد.
🔸برخلاف حکومتهای دیکتاتور و یا شاهنشاهی که طبقه خودنخبهپندار حاکم، برای تثبیت جایگاهش خود را خواصِّ فهمیده جامعه تلقی کرده و سایر مردم را کم سواد و کم ظرفیت میدانند، حاکمان در حکومت اسلامی مردم را نه فقط در راهپیماییها و انتخابات بلکه در تمامی شئون تصمیمگیری صاحب نقش و نظر میدانند. بنابراین، نه تنها برای بهبود تصمیمگیریها بلکه برای ارتقای تقش مردم در فرآیندِ شفافِ تصمیمگیری در مجلس امری بدیهی و ضروری است.
🔹صرف نظر از صحت و سقم ادعای دکتر عباسی مبنی بر کتک زدن نماینده مجلسی که به برجام رأی داده بود، ذکر این نکته ضروری است که نمایندگان مردم باید قدرت اقناعی بالایی داشته باشند و بتوانند مردم را نسبت به تصمیماتی که در مجلس به نمایندگی از آنها اخذ میکنند، متقاعد و همراه سازند.
🔸 در غیر این صورت، قدم نهادن در راه سیاست بدون این توانمندی عواقب خطرناکی را در پی خواهد داشت. ضمن اینکه اگر نماینده مذکور رأی مثبت به برجام داده و کتک خورده، پس از گذشت حدود پنج سال نشان میدهد که اتفاقاً جهانبینی و فهم مردم نسبت به برجام از او که نماینده و وکیلشان بوده، بیشتر است اما اگر ماجرا عکس است یعنی نماینده نتوانسته مردم را قانع کند که برجام دردی را دوا نمیکند، باید هزینه رشد سیاسی آنها را میپرداخت. ذکر این نکته ضروری است که در هنگام تصویب برجام در مجلس در سال ۱۳۹۴، آراء مخفی بوده و بنا بر ادعای جناب دکتر عباسی مردم چطور متوجه رأی نماینده خود به برجام شدهاند؟
🔹فاجعه آنجاست که آقای دکتر عباسی دانشمند هستهای کشورمان و نماینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی احتمالاً نمیداند آراء نمایندگان در پارلمان کشورهایی که از ایران به مراتب عقب افتادهتر هستند نیز شفاف است؛ اوگاندا، کنیا، قبرس و هند از جمله کشورهایی هستند که هم اکنون مردم به آراء نمایندگان خود به راحتی دسترسی دارند. نگارنده این متن امیدوار است جناب دکتر عباسی از سر کم اطلاعی چنین تعبیری نسبت به مردم شریف کشورمان داشته است اما شفافیت در آراء نمایندگان مقدمهای مهم در راه رسیدن به یک حکمرانی شفاف، کارآمد و مردمی است و پس از آن شئونات مختلفی در تصمیمگیریها و مراودات مالی و انسانی در مجلس و سایر دستگاهها باید به نفع مردم شفاف شود.
✍🏻 نگارنده یادداشت: پرهام امیری
#یادداشت_مصاف
✅
@Masaf