📌نماینده تراز ج.ا.ا
🔹دهم آذر ماه مصادف با سالروز شهادت آن مجاهد ارجمند و مبارز استکبارستیز که به روز مجلس در رویدادهای تقویمی مُزین شده است. در رسای شهید مدرس، زبان چه کسی گویاتر از امام بزرگوار که میفرمود: "سابق رضاخان از مدرّس میترسید برای اینکه انسان بود. آن وقت هم مدرّس از قراری که از او نقل کردهاند گفته بود که: «در مجلس ما یک مسلمان هست، آن هم ارباب کیخسرو» «نماینده زرتشیها در مجلس شورای ملی، بدان معنا بود که هیچیک از نمایندگان آن مجلس مسلمان واقعی نیستند.» رضاخان رقیب خودش را مدرّس میدانست، به دیگران اعتنایی نداشت. رقیب خودش را مدرّس میدانست که وقتی که میایستاد و صحبت میکرد، متزلزل میکرد همه را. یک انسان بود"...
امام خمینی (سلاماللهعلیه)؛ ۲۷ آذر ۱۳۵۹
🔹میشود از حِذاقت سیاسی آن شهید در کسوت نمایندگی سطرها نوشت، اما اگرچه مدرس الگوست، شاید بهتر باشد از الگوهای دیگری در نقش نمایندگی پس از انقلاب یاد کنیم. از نمایندگانی که با پافشاری بر اُصول و ارزشها، با فهم سیاسی خود که فراتر از دورهای که میزیستهاند اما کنشهای آنان موید اثرگذاریشان بوده است. زادهی ۱۳۱۷ در نجفآباد اصفهان، در توضیح تحصیلاتش در معرفینامهی مجلس مینویسد: "ظاهراً در جامعهشناسی و حقوق و ادبیات تخصص گرفتهام ولی تا چه اندازه متخصص باشم خدا داناست".
🔹شهید والامقام دکتر حسن آیت نمونهی یک انقلابی متعهد، شجاع و بصیر بود. او قرائت دیگری از آیات انقلاب بود. او با حَزم خود که متاثر از شناخت و پایبندی به رویکرد انقلابی بود نه تنها به آسیبشناسی نقاط ضعف انقلاب میپرداخت که تلاش میکرد بسیاری از افرادی را که در ردای دوست، نفوذ کرده و به جاهی رسیدهاند را از انقلاب نوپا تصفیه نماید. او بسان دیگران سرگرم پیروزی و موقعیت پس از انقلاب نشد. کارویژهی او آسیبشناسی نقاطی از انقلاب بود که میتوانست برای آینده کشور راهگشا باشد.
🔹او معتقد بود جهل یکی از مسائلی است که انقلاب را تهدید میکند. به زعم او جهل سیاسی یعنی "جهل نسبت به برنامههای دشمن و امور را همینطور ساده و سرسری تلقی و قلمداد کردن". مصداق این نکته را در کجفهمی بعضی از مسئولین نسبت به دشمن در دورهی کدخداباوری استکبار میتوان دید. همان زمانی که برخی تصور میکردند دیوارهای تحریم، کاهگلی است و با لبخند و تضمین امثالهم ترک برداشته و عنقریب فروریزد، تحریمها که کم نشد هیچ، چه بسا اضافهتر هم شد، اما با وجود هزینههای بسیار همچنان بر جهل سیاسی خود پافشاری میکنند! اینان اگر جهل سیاسی نداشتند که با یک بیت شعرِ با دشمنان مُدارا، سعی نمیکردند اَبرگفتمان سیاست خارجی ج.ا را راهبری نمایند!
🔹دکتر آیت معتقد بود یکی دیگر از نقایص انقلاب، ترویج لیبرالها به واسطهی عِلمشان است تا جایی که مردم احساس حقارت میکردند. او بیان میکرد: "دوستان ما در خدمتگزاریشان گاهی شک میکردند اما در مساله اقتصاد که میرسیدند، میدیدیم که احساس حقارت میکنند. میگفتیم آقا چیزی بارش نیست، میگفتند: نه، بالاخره مگر میشود فلانی با این همه لقب و عنوان و اینها چیزی سرش نشود؟ و این خطر است. اصلا پیامبران و رهبران نهضتها که میآیند، اولین کارشان این است که به مردم اعتماد بدهند. که پیامبر اسلام هم همین کار را کرد. اسم، خیلی کار میکند. مثلا ژنرال مدنی را تیمسار، دریادار، دکتر سیداحمد مدنی، حالا سیدش را خب بگذاریم. اما هم دکتر، هم تیمسار بیهوده سخن به این درازی که نمیشود. خب بالاخره این در امور نظامی حتما متخصص است. حالا فرض بگیرید یکی از این سپاهیها آمده بود تو مجلس؛ اخیرا در یکی از جلسات سری مجلس، یک سخنرانی راجع به امور نظامی که به نظر من آن ژنرالهایش هم نمیفهمند. ولی خب این اسم نداشت مثلا حسن، حسین و ... مگر میتواند نظامیگری بلد باشد. این بزرگ کردن آن طرف و کوچک کردن این طرف، یکی از علل شکست انقلابهاست".
🔹بگذریم، زمانی که سیاهچالهی برجام را برای کشور تدارک میدیدند، با همهی تفاخر و تکلف از تخصص و فهم مذاکره و ... از تفسیر و ترجمه واژه تعلیق عاجز بودند!
✍️نجوا
🇮🇷منتظران صبح ایران فردا
💠
@sobh_iran