واحد معماری و شهرسازی مصاف
‍ 🔶 رابطه مزاج و معماری 🔸 دو نوع ذوق، آرام و هیجانی در بررسی هنر اقوام مشاهده می‌شود به طور مثال، نمونه‌هایی از هیجان‌گرایی تزئینات و هندسه در کشورهای شرقی نظیر هند و پاکستان در مقابل آرامش‌گرایی مناطق کویری مرکزی ایران و عربستان قابل توجه است. 🔸 در این زمینه، تحقیقاتی در رابطه با طیف رنگی متناسب با با چهار عنصر اصلی طبیعت، شامل: هوا(گرم و مرطوب)، آتش(گرم و خشک)، خاک (سرد و خشک) و آب (سرد و مرطوب) به عمل آمده است؛ نتایج نشان می‌دهد که عنصر آب (رطوبت) طیف گسترده‌تری از رنگ‌ها را نسبت به سایر عناصر طبیعت شامل می‌شود(۳۴۷: ۲۰۰۵,Young-In kim). 🔸 برای اثبات این ادعا، می‌توان دو سبک رازی و اصفهانی را قیاس کرد. که اولی تک رنگ و دومی چند رنگ است(اردلان،۱۳۸۰: ۶۸). خاستگاه و بستر رشد دوره رازی مناطق کویری و گرم و خشک بوده و خاستگاه دوره اصفهانی، بیشتر شهر معتدل‌تر اصفهان می‌باشد. 🔸به گفته گروتر بر اساس آزمایش‌های به عمل آمده برای بچه‌ها، رنگ مهم‌تر از فرم و هندسه در ذهن آنها تاثیر دارد و همچنین افراد دارای شخصیت برونگرا بیش از افراد درون گرا به رنگ اهمیت می‌دهند. 🔸 کندی و سکون حاکم بر مزاج چه مزاج گرم و خشک، سبب می‌شود حتی درصورت ظهور رنگ‌های گرم، رنگ و هیجان نداشته باشد چرا که حیات، سرزندگی و پویایی و تنوع از ویژگی‌های مزاج مرطوب است. به این ترتیب چه مزاج سرد، بر اساس شرایط و نیاز اقلیمی، گاه به رنگ هماهنگ با مزاج و یا مکمل مزاج رو می‌کنند. اما این تمایل صرفا تک رنگ بوده و مات و کم هیجان است. در حالی که در اقلیم مرطوب رنگ به صورت زنده و با تضاد زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. بازتاب این موضوع در البسه اقوام ایرانی هم مشهود است. 💠 واحد معماری و شهرسازی مصاف 💠 @masaf_memari