🔹 کارل اُرف؛ مبتکر علمیترین متدهای آموزش موسیقی
1⃣ قسمت اول:
🔸 کارل اُرف آهنگساز آلمانی و مدرس سرشناس موسیقی به شمار میرود که به خاطر نوآوری در آموزش موسیقی کودکان به شهرتی جهانی دست یافت، وی همچنین خالق اثری به نام کارمینا بورانا از زیباترین آثار آواز کلاسیک جهان است.
🔸 رل هاینریش ماریا اُرف در ۱۰ ژوئیه ۱۸۹۵ میلادی در مونیخ و در خانواده ای نظامی دیده به جهان گشود، البته اگرچه خانواده وی در زمینه امور نظامی سابقه طولانی داشتند اما در زمینه موسیقی هم فعال بودند و کارل شاهد ساخته شدن آهنگ های بسیاری در خانه بود. پدرش پیانو و سازهای زهی مینواخت و مادرش در نوازندگی پیانو متبحر بود. کارل نخستین درسهای نوازندگی پیانو را در پنج سالگی از مادرش فراگرفت، ۲ سال بعد شروع به نواختن ویولنسل کرد. پس از طی مرحله دبستان برای آموختن موسیقی به آکادمی موسیقی مونیخ رفت. پس از آن بهخاطر جنگ جهانی اول به سربازی رفت و پس از جراحات بسیار بازگشت و در اپرای مانهایم مشغولبهکار شد. این موسیقیدان بزرگ نخستین اثر خود را در ۱۶سالگی منتشر کرد و از دانشگاه مونیخ فارغ التحصیل شد و پس از آن شروع به تجربه کردن در شاخههای مختلف موسیقی شد. ارف از ۱۹۲۵ میلادی تا آخر عمرش، سرپرستی «مدرسه ژیمناستیک، رقص و موسیقی» را در مونیخ بر عهده داشت.
🔸 کارل اُرف و نوآوری در آموزش موسیقی به کودکان
این هنرمند برجسته آلمانی مبتکر شیوه خاصی برای آموزش موسیقی به کودکان بود که به کلاسهای موسیقی ارف معروف است. در این کلاسها مفاهیم اولیه موسیقی شامل: نت ها، کششها و نواختن سازهای بلز و فلوت ریکوردر به شیوه ای ساده به کودکان آموزش داده می شود در واقع شیوه ای که این موزیسین نامدار برای آموزش کودکان انتخاب کرد، اُرف شولوِرک نام داشت. او معتقد بود که یادگیری در کودکان، در قالب بازی و حرکت میسر می شود و ارف شولورک دیدگاهی برای آموزش عناصر موسیقی و حرکت است. این متد امروزه در بسیاری از کشورها به شکل توسعهیافته و گستردهای برای آموزش موسیقی استفاده میشود. او بر این باور بود که از ابتدا، کودکان علاقه مند به مطالعه نیستند. آنها بیشتر بازی می کنند و اگر شما علاقه خود را در قلب خود داشته باشید، آنها به شما اجازه می دهند تا در حالی که بازی می کنند، یاد بگیرند؛ آنها متوجه خواهند شد که آنچه که آنها به دست آورده اند، بازی کودک است.
🔸 همچنین معتقد بود که یادگیری در کودکان، در قالب بازی و حرکت میسر می شود و ارف شولورک دیدگاهی برای آموزش عناصر موسیقی و حرکت است. کودکان در این دوره با روشی شاد، مبانی موسیقی و نواختن سازهای بلز و فلوت ریکوردر را فرامیگیرند. گاه در کنار این ۲ ساز، ساز طبلک هم برای درک ریتمیک کودکان آموزش داده میشود. این باعث میشود که پس از گذراندن دوره ارف، ساز تخصصیشان را بهتر و راحتتر یاد بگیرند. اکثر آموزشهای این دوره بهصورت بازی و فعالیتهای دستهجمعی صورت میگیرد. در حین گذراندن دوره ارف، بچهها با سازهای مختلف آشنا شده و توسط مدرس جهت انتخاب ساز استعدادیابی میشوند. در کلاس درس ارف، معلم مانند یک رهبر کار می کند. اگر معلم یک ترانه را انتخاب کرد، بعضی از دانش آموزان به عنوان نوازنده انتخاب خواهند شد در حالی که بقیه کلاس ها با هم بخوانند.
🔸 با استفاده از رویکرد ارف، دانش آموزان ریتم، ملودی، هماهنگی، بافت، شکل و سایر عناصر موسیقی را یاد می گیرند. دانش آموزان این مفاهیم را با صحبت کردن، آواز خواندن، حرکت، بازیگری و ابزار آلات یاد می گیرند. این مفاهیم آموخته شده، به دنبال راه های دیگری برای جستجوی بیشتر خلاقیت مانند بداهه نوازی یا آهنگ سازی خود است. در روش کارل ارف بیشتر از ابزارهایی مانند زیلو فون، متال فون و گلوکن اشپیل استفاده می شود. در این درس ها، عنصر اجرا وجود دارد که کودکان را کمک می کند تا درک ابتدایی و صحیحی از موسیقی داشته باشند. در روش کارل ارف، مفاهیم موسیقی از طریق آواز، اشعار، جنبش، درام و نواختن آلات موسیقی یاد داده می شود. این امر ابتکار، ترکیب و حس طبیعی بازی کودک را تشویق می شوند.
🎼 کانال رسمی موسیقی مصاف
@masafmusic