مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام_افسریه
دکتر مزینانی: ✍️ کالبدشکافی ناآرامی‌های اجتماعی پاییز ۱۴۰۱ (از ماهیت شناسی تا ساختارشناسی و تا پیامدشناسی) 💠 بخش اول. ماهیت شناسی تحولات جهانی علت بروز نارضایتی و ناآرامی منتهی به اغتشاش در ایران، وقتی قابل درک است که رابطه آن با رویکردهای جهانی تبیین و ترسیم شود. 🔻 الف) رویکردهای دوگانه در مدار جهانی تحولات دهه‌های پایانی قرن بیستم به این سو حاکی از؛ حرکت جهان بر مدار دو رویکرد جهانی است. این دو رویکرد عبارت است از:  🪐 ۱. رویکرد درون سیستمی؛ به معنای واقعی بودن وجود یک سامانه منسجم و هدف‌دار برای جهانی‌سازی است. این سیستم مبتنی بر عرفی‌اندیشی و مادی‌گرا است که با محوریت سرمایه سالاری و کسب حداکثر لذت و ثروت در حال اداره بخش مهمی از جهان است. این سامانه تشکیل شده از مجموعه‌ای از کشورهای غربی و هم‌پیمانان و همراه آنان است که بر مدار قدرت استکباری و تمامیت خواهانه آمریکا می‌گردند. 🪐 ۲. رویکرد برون سیستمی؛ به معنای شکل‌گیری یک سامانه نوین از جهانی‌گرایی است که مبتنی بر توحیداندیشی و اخلاق‌مداری است. این رویکرد مجموعه‌ای از کشورها و گروه‌های محور مقاومت و آزادی خواهان عالم را شامل می‌شود. این رویکرد با محوریت ایران در پی اجرای سیاست‌های مستقل خود می‌باشند و به همین سبب در مقابل سلطه فرهنگی و سیاسی غرب پایداری می‌کنند. ♻️ یافته راهبردی 🔸به رغم خیزش گسترده ایدئولوژی‌های مخالف در برابر لیبرال سرمایه‌داری مانند: کمونیست روسی به رهبری لنین، سوسیالیست چینی به رهبری مائو و...، اما آنها نتوانستند به لحاظ نظری و عملی در سطح تمدنی جلوه کنند و در حد و اندازه یک سیستم ماندگار تداوم حیات دهند. بنابراین جهان امروز از منظر رویکردهای زیست اجتماعی و الگوی سیاسی یا مبتنی بر مادی‌گرایانه در درون سیستم لیبرال سرمایه‌داری تعریف می‌شوند و یا مبتنی بر فطرت الهی و اخلاق انسانی، از منظر فکری و عملی در خارج از سیستم لیبرال سرمایه‌داری تعریف شده و به دنبال دستیابی به تمدن نوین انسانی و توحیدی مستقل هستند. 🔸از آنجا که لیبرال سرمایه‌داری اراده و انگیزه زیادی برای تجمیع و تکثیر ثروت و بهره‌مندی حداکثری از لذت دارد به صورت بنیادین؛ هرگونه پدیده‌ای که احساس کند مانعی برای مسیر ثروت اندوزی و لذت طلبی آنان است، حریف یا دشمن تلقی می‌کند و با تمام توان با آن مواجهه یا مقابله می‌کند. سلطه جویان لیبرال سرمایه‌داری برای مدیریت حریفان از سه مسیر اقدام می‌کنند: 🔅 مسیر اول. با استفاده از ابزار تزویر، توانمندی حریفان را تحلیل می‌برند. 🔅 مسیر دوم. با استفاده از ابزار تطمیع، حریف را در جامعه خود هضم می‌کنند. 🔅 مسیر سوم. با استفاده از ابزار تهدید، حریف را از مسیر خود حذف می‌کنند. با این تفسیر هرگونه تغییر و تحولات از جمله ناآرامی‌های اجتماعی ایران در پاییز سال جاری. در پارادایم این دو سیستمی قابل تحلیل است. ادامه دارد... ✍️ استادیار دانشگاه/۵ آبان‌ماه ۱۴۰۱ه.ش 💎کانال تلگرامی 🔅 @Rahnegar96 💎 کانال سروش، ایتا، روبیکا و واتس آپ   🔅 @Rahnegar 🌺مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام 🌺 @masjed_Abolfazl_afsariyeh