📚🌺 🌺📚 *┄┅‌‏ﷻ❀‏موضوع❀‌‏ﷻ┅┄* در قیامت، خداوند هم قاضی است و هم شاهد *┄┅‌‏🔹❀‏حج/ ۱۷❀‌‏🔹┅┄* إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ الَّذِینَ هٰادُوا وَ الصّٰابِئِینَ وَ النَّصٰاریٰ وَ الْمَجُوسَ وَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا إِنَّ اللّٰهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیٰامَةِ إِنَّ اللّٰهَ عَلیٰ کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ همانا خداوند در قیامت، میان مؤمنان (مسلمان) و یهودیان و صابئین و نصاریٰ و مجوس و مشرکان، داوری کرده و حقّ را از باطل جدا خواهد نمود، همانا خداوند بر هر چیزی گواه (و از همه چیز آگاه) است. 🍃✍️نکته ها: در این که صابئین چه کسانی هستند، سخن بسیار است. بعضی گفته اند: ستاره پرستند، بعضی ملائکه پرست می‌دانند وبعضی می‌گویند: اینان گروهی از پیروان نوح علیه السلام هستند. شخصی از حضرت علی علیه السلام پرسید: چرا از مجوس جزیه (نوعی مالیات) گرفته می‌شود در حالی که آنان نه پیامبر داشتند و نه کتاب و جزیه گرفتن مخصوص اهل کتاب است؟! حضرت فرمود: مجوس هم کتاب آسمانی دارند و هم پیامبر الهی. [۱] در این آیه میان گروه‌ها با کلمه ی «الَّذِینَ» فیصله داده شده است، در قیامت نیز حساب مؤمنان بر حقّ، از حساب مشرکان منحرف و هر دو از حساب پیروان ادیان آسمانی دیگر جداست. کلمه ی «الَّذِینَ» سه مرتبه بکار رفته است: درباره مؤمنان، ادیان دیگر ومشرکان. 🍃✍️پیام ها: ۱- در نام بردن از گروه ها، حقّ مؤمنان واقعی مقدّم است. «الَّذِینَ آمَنُوا» ۲- یهودیّت، مسیحیّت، مجوسیّت وصابئیّت همه از ادیان توحیدی و آسمانی اند، چون نام آنان در برابر مشرکان برده شده است. وَ الَّذِینَ هٰادُوا... وَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا ۳- قیامت برای همه است و در آن روز بین همه ی گروه‌ها داوری می‌شود و تمام دعواها پایان می‌پذیرد. «إِنَّ اللّٰهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ» ۴- در قیامت، خداوند هم قاضی است و هم شاهد. «إِنَّ اللّٰهَ یَفْصِلُ - إِنَّ اللّٰهَ عَلیٰ کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ» ۵-قضاوتی کامل است که قاضی اطلاعات همه جانبه داشته باشد. یَفْصِلُ... عَلیٰ کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدٌ ۶- دعوت به اسلام ومجادله نیکو لازم است، ولی توقّع تمام شدن اختلافات ادیان را در دنیا نداشته باشید. در دنیا همزیستی مسالمت آمیز داشته باشید تا در قیامت خداوند فیصله دهد. «إِنَّ اللّٰهَ یَفْصِلُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیٰامَةِ» ---------- ۱). تفسیر نورالثقلین؛توحید صدوق، ص ۳۰۶. مسجد مجازی‌ حضرت‌ عمّار‌ (ره) 🕋🧎@masjed_ammar