هدایت شده از نور شریعت
🔻رد و قبول شهادت و مصائب حضرت زهرا صلوات الله علیها به مثابه رد و قبول اصل مذهب است. برخی از اتفاقات تاریخی ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با باورهای شیعه داشته و آثار اعتقادی متعددی بر آن مترتب می گردد و روشن است که باورهای صحیح نیز عیار ارزش گذاری همه اعمال و وظائف دینی انسان محسوب می گردد. ▪️از این رو، جریان احراق بیت حضرت زهرا سلام الله علیها و هتک حرمت و ظلم هایی که بر ساحت مقدّس آن حضرت روا داشته شد، فارغ از نگاه روایی که از طریق روایاتي با سند معتبر نقل شده(مانند معتبره عبدالله بن سنان و علی بن جعفر) به گونه ای که علامه مجلسی ادعای تواتر کرده و همچنین تصریح بزرگان شیعه مانند سید مرتضی، شیخ طوسی، ابوالصلاح حلبی، سیدبن طاووس، خواجه طوسی، علامه حلی ودیگر بزرگان شیعه، قضیه ای است که به لحاظ تاریخی بین شیعه معروف و مشهور بوده چنانچه عده ای همچون مرحوم شیخ طوسی و استاد الفقهاء حضرت آیت الله خویی اعلی الله مقامهما نیز بدان تصریح نموده اند. شاهد بر این تسلّم و اشتهار نزد شیعه، آن است که مصائب و شهادت آن حضرت در میان شیعه از قدیم تا کنون به عنوان یکی از ارکان ، مظاهر و شعائر تشیع بوده و به گونه ای که از ماهیت تفکر شیعی جدا ناپذیر تلقی میشده است. در مناظرات بزرگان با اهل عامّه (سنی ها) محل بحث شدید بوده و همچنین اگر شهادت آن حضرت توسط فردی از شیعیان انکار گردد، سبب تعجب شیعیان و بزرگان مذهب شده و مورد هجمه آنان قرار می گرفته چنانچه نسبت به یکی از معممان لبنانی که به دروغ منکر شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها بود نیز چنین شد. 🔹 بنابراین با توجه به این نکته، چه بسا می توان اعتقاد به مظلومیت و شهادت آن حضرت را از ضروریات مذهب دانست که ارتباط تنگاتنگی با مسأله ولایت حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام دارد و خدشه در چنین امری در حقیقت به مثابه انکار ولایت و شعائر الله قلمداد می گردد. از این حیث چنین مسأله ای گرچه موضوعی تاریخی است، اما در نگاه دین دارای ارزش و اعتبار خواهد بود، به گونه ای که در تحقق ضرورت آن بین شیعه اثر گذار است. ◀️ نکته مذکور با توجه به استفتائی که از مرحوم حضرت آیت الله میرزا جواد تبریزی قدّس سرّه شده بیشتر روشن می گردد. 🖋سؤال : أ في نظركم أنّ الظلامات التي تعرضت لها أمّ الأئمة الأطهار فاطمة الزهراء (سلام اللّٰه عليها) من قبل الحاكمين في ذلك الوقت مثل: (غصبها فدكاً، و الهجوم على دارها، و كسر ضلعها، و إسقاط الجنين المسمّى بمحسن بن علي (عليه السّلام)، و لطمها على خدها، و منها البكاء على فقد أبيها رسول اللّٰه (صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم)، و ما إلى ذلك من ظلامات) لها ارتباط بصميم عقائدنا من التوحيد و النبوة و الإمامة و المعاد .. أم لا؟ 🖋جواب: باسمه تعالى إنّ ما ثبت من الظلامات الكثيرة التي جرت على الصديقة الزهراء فاطمة (عليه السّلام) لها مساس تام بالولاية التي هي الركن الخامس من أركان الإسلام، و هو صريح عدة من النصوص المعتبرة منها صحيح زرارة عن أبي جعفر (عليه السّلام): «بُني الإسلام على خمسة أشياء: على الصلاة و الزكاة و الحج و الصوم و الولاية». و يظهر مساس هذه الظلامات بالولاية لمن تأمل و تمعّن في ملابسات هذه الحوادث و دوافعها، و اللّٰه العالم. 📚دلائل الإمامة، ص۱۳۴ بحارالأنوار،ج۲۸،ص۴۰۸؛ مرآة العقول، ج۵، ص۳۱۸؛ الشافي فی الامامة، ج۳، ص۲۴۱؛ تقریب المعارف، ص۲۳۲؛ الطرائف فی معرفة مذاهب الطوائف، ص۲۵۲؛ تلخیص الشافی، ج۳، ص۱۵۶؛ کشف المراد ص۳۷۷؛ الصراط المستقیم ،ج۳، ص۱۲؛ صراط النجاة، ج٣ ،ص٣١٤؛ رسالة في لبس السواد - الأنوار الإلهية، ص: 118‌. 🔸 أقّل الخلیقه السید صائب الهاشمی الطباطبائی ┏━━━••••••••••━━━┓     @norshariat110 ┗━━━━••••••••••━━┛