بنام خدا . قسمت بیست و سوم. به باهانی مارمضان. در تحلیل این قسمت ، با مستندات معروف و مشهور تاریخ که در تمامی کتب تاریخ ایران ، و نشستهای علمی و مراکز علمی فرهنگی، بحث هابی و چیز مبهم و پنهان نیه. نکات دیگه ای را دنبال هکنیم . عمو آخوند یک سند و برگ زرینی از تاریخ دروارِ. متاسفانه خیلی کم به نقش و جایگاه ایشان توجه هابی. حتی بنظر ما برگی از تاریخ ایرانِ که متاسفانه هیچگاه بهش درست پرداخته نبی. نفوذ انگلیسیها و تزریق تفکر لیبرالیستی به جامعه و حاکمیت، باعث هابه بین علما در انقلاب مشروطیت اختلاف دکفت. و چون دوار و حوزه دروار هم با حوزه های دیگر بالخصوص با حوزه های تهران در ارتباط دبی، و متاثر از تهران بی، و از همونموقعها با بالا بالاها وصل بین ،جریانات شبیه به هم دارن. قبلا اشاره هاکردیم که عمو آخوند دوره ای از تحصیلاتشا تهران دبی. و نیز اشاره هاکردیم به جریان امیراعظم، که قضیه فقط سر اَو نبی، بلکه چون انقلاب مشروطه شکست بخورد و تغییرات و تحولات سیاسی در ایران سرعت بگت، مسایلی گوناگون اتفاق دکفته( قضایا خیلی بزرگتر و مهمتر از چیزی که بخش کمی از آن هنوزیج دلی دروار نقل همبو) حکومت قاجار مخصوصا در دوره محمدعلیشاه و احمدشاه سرعت سقوطش زیاد هابه و انگلیسیها از فرصت استفاده هاکردن و شروع هاکردن به مبارزه با اسلام ناب، و سرکوبی علما . شاهان قاجار ، متاسفانه جای دوست و دشمنِ ملت را اشتباه تشخیص بدان. بجای مبارزه با انگلیس دکفتن به جان علما و حوزه ها. دو دستگی بین علما حتی درون درواریج برسی، و دلی همینان مسجدی که الان نماز هخانیم، دو گروه با دو عالم دوتا نماز جماعت برگزار هکردین!. این یعنی سیاست لیبرالیستی و مخرب انگلیسی تا کجاها که نمیامبی . همه با جریان اعدام شیخ فضل الله نوری عالم و مجتهد دینی آشنایین. این عالم تراز اول در میدان اعدام( میدان محمدیه امروزی) ، اعدام هابه. چون مخالف تفکر لیبرالیستی بِ .اینکار بعد از مرگ محمدعلیشاه با روی کار امدن احمدشاه اتفاق دکفت. در این دوره سرکوبی علمای مبارز ، با سیاستهای انگلیسیها در دستور کار قرار بگت و علنی تر هابه. دروار اماییج که امیر اعظم یکزمان بیامبی دقیقا با همین هدف بیامبی که علمارا سرکوب هاکنه و تمام موقوفات حوزه علمیه و اموال صغیر و کبیرا مصادره هاکنن که کار به حمله نظامی و اسلحه کشی هکشه و در اون برهه امیر اعظم موفق نامبو . اما هیچگاه این نفوذ و سرکوبگری تمام نبِ. از انجاییکه از سالهای 1200هجری قمری تا 1400هجری قمری یعنی از اوایل قاجار تا اواخر پهلوی ، انگلیسیها نفوذ گسترده داشتین، قضیه عمو آخوند و حوزه دروار و مبارزه این مرد بزرگ را در یک اَو خلاصه هاکردین و حقایق را پنهان هاکردین. طبیعیِ که تفکر انگلیسی ، خودشا نشان ندی یا تابلو نکنه تا عموم مردم متوجه اصل قضایا نبن و بر علیه تفکر انگلیس اقدام نکنن. نهایتا دلی تهران ، شیخ فضل الله اعدام همبو، و این مبارزه با علما توسط مزدوران انگلیسی دلی درواریج وجود داشته. که اتفاقا یکی از علمایی که هزینه سنگینی را متحمل هابِ همین عموآخوندِ. در همین مقطع جسارتهایی به این عالم وارسته همبو که فعلا اینجا نانتانیم بگوییم. و لااقل الان وقتش و جاش نیه. یکی از حملات در یکی از شبها اتفاق دانکفه و نهایتا این عالم جلیل القدر را از دروار درش هکنن! و ایشان به نشانه اعتراض، قهر هکنه و هشو. دوباره انقلابیون دروار همراه با تیرطایفی عمو آخوند هشن آقا را همیرن و تامین جانی ایجاد هکنن و هنگن ، اگه کسی به عمواخوند تعرضی بکنه با اُماها طرفِ. این مرد بزرگ چند صباحی را غریبانه و مظلومانه زندگی هکنه و مخصوصا بعد از رحلت رفیق شفیق عموآخوند، یعنی ملاغلامحسین ، غربت و مظلومیت ایشان چندین برابر همبو . ایشان با مشاهده مظلومیت علما و به تاراج رفتن قرنها تلاش علما در این مرز و بوم نهایتا در 1340هجری قمری، دار فانی را وداع بگت. روح بلند این عالم مبارز، این مدافع اسلام ناب و مخالف لیبرالیسم انگلیسی ، عالم با تقوا ، عارف بالله، در اعلی علیین مهمان امیرالمومنین باد. و ارواح پاک و نورانی فرزندان مکتبش(شهدا) نیز در جوار روح مطهر ایشان متنعم از نعمات بهشتی باشد آمین. الحمدلله امروز به برکت انقلاب،دلی دهات اُما عمو آخوند و حوزه، مخالف و دشمن نداره. و کسی حاضر نیه تفکرات لیبرالیستی شاهان نالایق قاجارا ادامه بدی. اتفاقا همه دنبال این درِن که جهت قدردانی از عالم وارسته مبارز و نستوه دروار، که روزگاری از اراضی و حقوق این ملت دفاع بکردبی، دوباره یاد و نام حوزه ی مقدسه ی دروار را که یادگار ایشان و دیگر علمای را زنده هاکنن. و از این طریق از عموآخوند قدردانی و تشکر بَکُنِن. ان شاءالله.