بــــــصـــیـــــرت و روشــــنــــگــــــری بخشی از مصاحبه رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب پیرامون سفر پاپ به کشور عراق 👇👇 به نظر شما هدف پاپ از سفر به عراق چیست؟ سفر پاپ به عراق برای دیدار با آیت‌الله العظمی سیستانی نیست بلکه در این میان، تشکیلات واتیکان هوشمندانه عمل کرده و از این فرصت استفاده کرده است. او می‌خواهد برای احیای مسیحیت در عراق، به عراق سفر کند و بگوید مسیحیت در عراق نمرده است و مسیحیت با تحرکات داعش نمرد. می‌دانید که مرکزیت مسیحیت آشوری جهان، در عراق است. می‌خواهد بگوید مسیحیت آشوری و کلدانی در عراق از بین نرفته است. نمی‌خواهد بگذارد ریشه‌های مسیحیت در عراق نابود شود. هم‌چنین می‌خواهد با رهبر غیرسیاسی جهان تشیع که در عراق ساکن است، نیز دیدار کند. ضمن آن‌که به حرم حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نیز خواهد رفت. ارتباطات تشیع و کاتولیک هم زمینه این جریان را فراهم کرده است. یعنی درحقیقت جمهوری اسلامی ایران است که چهل سال با کاتولیک‌ها گفت‌وگو کرده است. روابط تشیع و کاتولیک، با ایران آغاز شد. اما ابتکار ارتباط عراق با واتیکان به آقای سید جواد خویی نوه حضرت آیت‌الله العظمی خویی بازمی‌گردد. او اولین اجلاس شیعه عراق با کاتولیک را برگزار کرد و بنده را از ایران، و دو نفر را هم از لبنان و کویت دعوت کرد. این اجلاس، ۹ سال پیش برگزار شد. ارتباط آقای سید جواد خویی با واتیکان فعال است ولی ایران، چهل سال است با واتیکان ارتباط دارد. ایران شناخت تشیع را برای واتیکان ایجاد کرد. در این سفر، پاپ می‌خواهد به دیدار رهبر یک نحله شیعی غیرسیاسی برود. درحقیقت می‌خواهند گلی را بچینند که بوستانش را ما آبیاری کرده‌ایم و زمینه‌هایش را فراهم نموده‌ایم. جمهوری اسلامی چهل سال با واتیکان ارتباط و گفت‌وگو داشته است و این‌ها الان می‌خواهند از این ارتباط بهره‌برداری کنند. کار خوبی هم می‌کنند و ما هم اصلاً احساس جدایی، رقابت یا حسادت نمی‌کنیم. مواضع آیت‌الله العظمی سیستانی مواضع درست، متین و سنگینی است و درمجموع، این دیدار به نفع تشیع است. قائم‌مقام پاپ ده‌ها بار به ایران آمده است و در دانشگاه ادیان و مذاهب نیز حضور یافته است. وزرای پاپ مثل وزیر خانواده نیز بارها به ایران آمده‌اند. جانشین پاپ نیز سفری به ایران داشته است. درکل بدنه جمهوری اسلامی با واتیکان در ارتباط بوده است و سفرای قوی‌ای هم در واتیکان داشته‌ایم که بسیاری از آن‌ها روحانی بوده‌اند، ازجمله مرحوم خسروشاهی، آقای طه هاشمی، آقای عبدخدایی، آقای سلمان غفاری، دکتر مسجدجامعی و مانند آن. ما ارتباطات فعالی داشته‌ایم و الان هم آن‌ها می‌خواهند ارتباط بگیرند و این امتیازی است برای تشیع. دانشگاه ادیان و مذاهب هم کتاب تعالیم کلیسای کاتولیک را به فارسی ترجمه و منتشر کرد که این هم تأثیر بسیاری در روابط بین ایران و واتیکان داشت.   آیا می‌توان از این سفر به عنوان تقابلی میان حوزه قم و نجف یاد کرد؟ هیچ تقابلی بین حوزه قم و نجف نیست. اصلاً پاپ برای حوزه نجف نمی‌رود. پاپ با حکومت عراق هماهنگ کرده است و مقدماتش از طرف آیت‌الله العظمی سیستانی شروع نشد. بعد از آن‌که سفر پاپ به عراق با حکومت عراق بسته شد، این دیدار نیز در برنامه‌های سفر گنجانده شد. چون برنامه این سفر یک سال است که مطرح است. به دلیل ظلمی که داعش به مسیحیان کرده است، پاپ می‌خواهد بیاید و از آنان دل‌جویی و حضور مسیحیت در عراق را تثبیت کند. درحقیقت پاپ نماینده یک جریان در کل جهان مسیحیت است. منتهی این جریان چون رسمی، سازمان‌دهی‌شده و سیستماتیک است، بیشتر در جهان ظهور و بروز دارد، وگرنه ارتدوکس‌ها و پروتستان‌ها هم از دیگر فرقه‌های مسیحی هستند و علاوه بر این‌ها در مسیحیت پانصد فرقه جزئی‌تر از قبیل ارامنه، مورمون‌ها، کلدانی‌ها، ژوئیت‌ها، مارونی‌ها و امثال آن نیز وجود دارد. ارزیابی ما از این اقدام، مثبت است و هیچ تقابلی هم بین دو حوزه قم و نجف نیست. حوزه علمیه نجف کلاً سیاسی‌تر از حوزه علمیه قم بوده است. در طول قرن گذشته، همه نهضت‌هایی که در ایران شکل گرفت، شروعش از نجف بوده است. انقلاب اسلامی، مشروطه، نفت و تنباکو. هر چهار جریان ریشه در عراق دارد. الان هم حوزه عراق هم‌چنان سیاسی است و هم‌چنان حوزه‌ای آماده برای دفاع از اسلام است. صدور حکم وجوب دفاع از عراق که آیت‌الله سیستانی صادر فرمودند، یک حکم سیاسی بود. این یعنی تشیع هم‌چنان زنده، سیاسی و به‌روز است. آیت‌الله سیستانی انسان بسیار ارزشمندی هستند و اگر انقلاب اسلامی و کار بزرگ امام نبود، الان آیت‌الله سیستانی خودش یک آیت‌الله بروجردی بود. الان چون در رأس حاکمیت جمهوری اسلامی، ولی‌فقیه را داریم، معنای دیگری برای مرجعیت مطرح است وگرنه خود آیت‌الله سیستانی را امروزه می‌توان هم‌چون مرحوم آیت‌الله بروجردی ارزیابی کرد. @GHORANETRATGHORANETRAT