🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸روش برخورد با علوم تجربی🔸
از دانشگاه در قسمت
#علوم_تجربی (مثلاً پزشکی) باید استفاده کنیم اما نه به صورت وابستگی. «اعلم الناس من جمع علم الناس الی علمه»: یعنی انسان باید علمی برای خودش داشته باشد، بعد از علم دیگران
#تغذیه کند. مثل مادری که شیرِ گاو می خورد و شیرِ انسان به بچه اش می دهد. آنچه می گیرد شیر گاو است، اما آنچه می دهد شیر انسان است. شیر انسان با شیر گاو، عیارش متفاوت است. باید در علوم تجربی هم این طوری باشیم.
در دوره پهلوی، طب شما را منقرض کردند. در چین و هندوستان، حکّامشان مثل حُکّام پهلوی نبودند. جلو انقراض علم خودشان را نگرفتند. آن قدر این طب سوزنی چین
#مسخره شد و چینی ها اعتناء نکردند تا اینکه الآن دانشجو از اروپا می فرستند که طب سوزنی یاد بگیرد و برگردد!
آن قدر به هندوستان
#طب_علفی، یونجه ای و کاهی گفتند و مسخره کردند؛ اما اینها اعتناء نکردند. الآن دانشجو می فرستند تا این طب سنتی آنها را یاد بگیرد و بعضی از امور را به وسیله ی آنها معالجه می کنند. می گویند: درمان برخی از بیماری ها را در طب جدید نداریم اما هندی ها دارند.
اما در کشور شما اطبایی بودند که مُردند و هیچ شاگردی هم نگذاشتند از آن ها بماند .
برگرفته از کانال نکات و حکمت های مرحوم آیت الله حائری شیرازی ره .
ارسال از مدیر گروه
#دولت_احیاگر
احمد کریمی .