◾️ به‌مناسبت، هشتم شوال سالروز تخریب بقیع| ائمه معصومین علیهم‌السلام، نور فراگير.. 👈🏼👈🏼 فرازی از زیارت جامعه‌کبیره که حاكى از جلالت قدر و عظمت شأن ائمه عليهم‌السلام است، و اين‌كه خداوند متعال به همه مكلّفين وغيرمكلّفين از موجودات ذى شعور مقامات آن‏ها را از ولايت‏‌ها و غير آن، هر كه به قدر وسع خود شناسانده است. اما به نظر مى‏‌رسد عبارت‏ «تمام نوركم» اشاره به اين آيه مباركه باشد كه فرمود: «يُريدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ»/سوره صف، آيه۸ ➖ آنان مى‏‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش كنند، ولى خداوند نور خود را كامل مى‌‏كند، گرچه كفرورزان نپسندند. اين نور اهلبيت سلام الله عليهم است كه خداوند متعال تمام كننده آن است. ➖ محمّد بن فضيل مى‏‌گويد: از امام كاظم عليه‌السلام درباره اين آيه پرسيدم، فرمود: يريدون ليطفؤوا ولاية أميرالمؤمنين عليه السلام بأفواههم. قلت: قوله تعالى: «وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ». قال: يقول: واللَّه متمّ الإمامة، والإمامة هي النور، وذلك قوله عزّوجلّ: «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذي أَنْزَلْنا»/سوره تغابن(۶۴)، آيه ۸ قال: النور هو الإمام. 📚 الكافى، ج۱، ص۱۹۶، ح۶، بحارالأنوار، ج۲۳، ۳۱۸، ح۲۹ ➖ آنان مى‌‏خواهند ولايت اميرالمؤمنين عليه‌السلام را با دهان خود خاموش كنند. عرض كردم: معناى «و خداوند نور خود را كامل مى‏‌كند» چيست؟ فرمود: مى‏‌فرمايد: خداوند امامت را كامل مى‏‌كند و امامت همان نور است و معناى گفتار خدا همين است، آن جا كه مى‏‌فرمايد: «پس به خدا، رسول او و نورى كه فرو فرستاديم ايمان بياوريد». فرمود: منظور از نور، همان امامت است. ➖ آرى، در اين عالم با ائمه اطهار و اهل‌بيت عليهم‌السلام بسيار مبارزه شد و هم چنان مبارزه مى‏شود، ولى هيچ تأثيرى در عظمت آن بزرگواران ندارد. معاويه‏‌اى كه به طور رسمى و علنى مبارزه مى‏‌كرد، در مواقع حسّاسى به اميرالمؤمنين عليه‌السلام نيازمند مى‏‌شد، پيكى را نزد آن حضرت مى‏‌فرستاد، چون بالاخره خودش را كه به رياست منصوب كرده است، مسائلى وارد مى‏شود، سؤالاتى پيش مى‌‏آيد. ➖ در روايتى آمده است: روزى حضرت امام مجتبى عليه‌السلام به اميرالمؤمنين عليه‌السلام عرض مى‌‏كند: اين سؤال‏‌ها را معاويه فرستاده چرا شما جواب مى‏‌دهيد؟ حضرت فرمودند: همين قدر بس كه او به ما احتياج دارد. ➖ به هرحال، هرچه بيشتر با ائمه عليهم‌السلام مبارزه مى‌‏شد، مقامات آن بزرگواران بيشتر آشكار مى‏‌گشت. در نقلى آمده است: عبدالملك بن مروان به صراحت مى‏‌گويد: هر چه ما با اين‌‏ها مبارزه كرديم، اين‏ها بيشتر بزرگ و عزيز شدند. و پس از آن كه به شهادت رسيدند باز با آنان و آن چه به آنان متعلّق است به انواع و اقسام مبارزه‌‏ها؛ با اصحاب، شيعيان و قبورشان مبارزه مى‏‌كنند. ➖ طبق نقل تاريخ، دست كم دو مرتبه قبر سيّدالشهداء سلام الله عليه؛ يك مرتبه در زمان هارون به دستور او و يك مرتبه در زمان متوكّل به دستور او، تخريب‏ شد و مى‌‏خواستند به طور كلّى آن بارگاه را محو و نابود كنند، اما چنين نشد. 📚بحارالأنوار، ج۴۵، ص۳۹۰، ب۵۰ ➖ آنان قبور ائمه بقيع را تخريب‏ كردند و هم اكنون نيز مبارزه مى‏‌كنند و مى‏‌گويند: اصلًا قبور ائمّه شما اين جا نيست. برخى ديگر پيدا شدند كه قبر حضرت زهرا سلام الله عليها را معيّن كنند، نه براى دوستى با آن حضرت و شيعه؛ بلكه براى اين جهت كه روز قيامت علامت سؤال و استفهام خواهد شد و اين علامت سؤال از بين برود.همه اين‏ها نوعى مبارزه است كه گاهى اين چنين مبارزه مى‏‌كنند كه قبر اميرالمؤمنين عليه السلام را منكر مى‏شوند و گاهى قبر حضرت زهرا سلام اللَّه عليها را معيّن مى‏‌كنند. اما خدا نخواسته اين مبارزه‏‌ها اثر بكند و اين ولايت از بين برود و شيعيان در طول تاريخ با اين همه مبارزه، ايذا شدند و در عين حال باقى هستند و خواهند بود كه اين اراده خداوند متعال است. 📚 کتاب با پيشوايان هدايتگر (شرح زيارت جامعه كبيره)، ج۳، ص۲۲۱ آیةالله 🔆 کانال 🆔 @matalebe_nab_dar_menbar