♨️فتوای همگرایانه آیت الله سیستانی
🔻حاضر در متن جهان شیعه، غائب در بطن جهان اسلام
🔹 چند روز گذشته مجدداً استاد منیر الخبّاز القطیفی شاگرد مطرح حضرت آیت الله سیستانی فتوایی از معظم له را رسانه ای کرد که در آن بر صحت عبادات اهلسنّت و اسلام حقیقی آنها تصریح می کرد. این فتوای کلیدی، علی رغم پیامدهای جدید و فراوانی که در همگرایی جهان اسلام دارد، پژواکی در مجامع داخلی و بویژه رسانه های جهان اسلام – که مخاطبین اصلی این فتوا هستند – پیدا نکرد.
🔻این فتوا به چندین جهت از فتوای مشهور شلتوت جامعتر است، ولی نکته اینجاست که چرا روی فتوای شلتوت مانور رسانه ای گسترده انجام شد و اکثر قریب به اتفاق مسلمانان (شیعه و سنی) از آن مطلع شدند، ولی روی فتوای حساس آیت الله سیستانی حتی ریپورتاژ رسانه ای کوچکی انجام نشد!؟ به همین مناسبت در یادداشت پیش رو اشاراتی در این زمینه خواهیم پرداخت.
🔻یکم. از نظر جایگاه می توان این فتوا در راستای فتوای شیخ محمد شلتوت، بلکه بالاتر از آن شمرد. این فتوا، بهترین بستر برای همگرایی بین شیعه وسنّی و بویژه الفت بیش از پیش میان سردمداران و پیروان فریقین با آرای متفاوت فقهی - کلامی را در پی خواهد داشت. فتوای آیت الله سیستانی از جهت مبانی علمی، از فتوای شلتوت بسیار مستحکمتر است. فتوای شلتوت بیشتر بن مایه های فقهی دارد؛ ولی فتوای آیت الله سیستانی علاوه بر مبانی غنی فقهی، ریشه در باورهای کلامی – جامعه شناختی معظم له دارد. به طور خلاصه آبشخور کلامی این فتوا را می توان در سیره عقلا و مبحث «ما جری علیه الدلیل» با صبغه همزیستی اجتماعی رهگیری کرد. اما نکته این جاست که چرا روی فتوای شلتوت مانور رسانه ای گسترده انجام شد ولی در فتوای مهم آیت الله سیستانی حتی ریپورتاژ رسانه ای کوچکی در جهان اسلام صورت نگرفت!!!؟؟....