مداد من
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (6) بادها در مصحف شریف! (2) باد پدیده‌ای طبیعی است که دو جنبه د
✅به نام خدای مهربان ✅زیر سایه او! (6) بادها در مصحف شریف! (3) کارکرد باد در عذاب و نابودی کافران، هم در گذشته برای قوم عاد (روض‌الجنان، ج‌۱۷، ص‌۶۵‌ - تفسیر ابن کثیر، ج‌۴، ص‌۱۰۲ - فصّلت/ ۱۶ - احقاف/۲۴ - قمر/۱۹ - ذاریات/۴۱ - حاقّه/6) و لوط (مجمع البیان، ج‌۹، ص‌۲۹۱ - فتح القدیر، ج‌۵‌، ص‌۱۲۷ - قمر/34) رخ داده است و هم در جایگاه تهدیدی برای کفرورزی انسان بازگو شده است. (اسراء/۶۸-۶۹‌ - ملک/17) قرآن بادِ نابودکننده قوم عاد را با تعابیری چون صَرْصَر؛ صدای شدید (مجمع البیان، ج‌۹، ص‌۱۱ - المیزان، ج‌۱۷، ص‌۳۷۷) سرمای شدید) تفسیر ابن‌کثیر، ج‌۴، ص‌۲۸۴ - المیزان، ج‌۱۷، ص‌۳۷۷ - فصّلت/16 - قمر/19 - حاقّه/6) عقیم (بی‌فایده) (مجمع البیان، ج‌۹، ص‌۲۴۰ - المیزان، ج‌۱۸، ص‌۳۸۰ - ذاریات/41) و عاتیه؛ سرکش (تفسیر بیضاوی، ج‌۴، ص‌۳۱۳ -المیزان، ج‌۱۹، ص‌۳۹۳) و خارج از حد) التبیان، ج‌۱۰، ص‌۹۵ - تفسیر ابن‌کثیر، ج‌۴، ص‌۴۴۰ - حاقّه/6) وصف می‌کند و از بادی که سبب هلاکت قوم لوط شده است با واژه حاصب یاد می‌کند: «اِنّا اَرسَلنا عَلَیهِم حاصِبًا اِلاّ ءالَ لوط نَجَّینهُم بِسَحَر» (قمر/34) قرآن داستان عذاب امتهای پیشین را برای انذار و بازداشتن دیگران از کفرورزی بیان می‌کند: «فَاِن اَعرَضوا فَقُل اَنذَرتُکُم صعِقَةً مِثلَ صعِقَةِ عاد و‌ثَمود». (فصّلت/13) نیروی باد ممکن است در شرایطی برای یاری بندگان با ایمان به کار رود؛ مانند وزش باد شدید بر سپاه مشرکان در جنگ احزاب که آنان را از جنگ با مسلمانان بازداشت (مجمع البیان، ج‌۸‌، ص‌۵۳۱‌) «یاَیُّها الَّذینَ ءامَنوا اذکُروا نِعمَةَ اللّهِ عَلَیکُم اِذ جاءَتکُم جُنودٌ فَاَرسَلنا عَلَیهِم ریحًا» (احزاب/9) فقیهان شیعه (جواهرالکلام، ج‌۱۱، ص‌۴۰۷) هنگام وزش باد شدید به رنگهای سرخ و سیاه و زرد که موجب وحشت مردم شود، خواندن نماز آیات را واجب دانسته‌اند؛ اما فقیهان‌سنی (الفقه علی المذاهب الاربعه، ج‌۱، ص‌۵۰۳‌) به استحباب آن نظر داده‌اند. ادامه دارد ... ✏️ @medademan https://eitaa.com/joinchat/4259250201C60440c06cc