هدایت شده از javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم مطلب ۱ : نماز، معراج مومن آن مطالبی که در روایات آمده است، واقعا وجود دارد؛ اینکه من نمی بینم و نمی فهمم این مشکل من است. آن کسی که پاک دامن است واقعا فرق قبل و بعد نمازش را می فهمد. این روایت هم در کتب اهل سنت و هم در کتب شیعه آمده است:«الصلاه معراج المومن». نماز معراج مومن است. این معراج برای هر کس به اندازه زحمتی که کشیده و می کشد در نماز اتفاق می افتد. یعنی در نماز باید این احساس شود که انسان عروج می کند. این که احساس نمی شود یعنی از خودمان مراقبت نکردیم. معراج از جهات و ابعاد انسانی نبی مکرم است و فرض آن برای همه انسان ها وجود دارد. اما چه کسی اندازه پیامبر زحمت کشیده است؟ چه کسی می تواند؟ شاید هیچ کس. اما معراج برای انسان مقدور و ممکن است. مطلب2: عروج اعتقادات و اعمال صالح در قرآن کریم این آیه آمده است: «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ» (فاطر/۱۰) «الْكَلِمُ الطَّيِّب» را مفسرین فرموده اند که این اعتقادات انسان است. اعتقادات باید به دل انسان گره بخورد که تبدیل شود به عقیده واقعی. عقائد حقه که به دل گره بخورد به سوی خدا بالا می رود و مدام خالص می شود و شک، تردید، ابهامات و اشکالاتش بر طرف می شود. چه چیزی عقائد را اوج می دهد؟ این عمل صالح است که عقائد انسان را اوج می دهد و بالا می برد. «وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ». آن واقعیت شما، آن روح و جان شما که ستونش عقائد است بر اثر عمل صالح آسمانی می شود. مسلمات برای اینکه انسان را به عرش برساند کافی است. شرطش این است که غذای شبه ناک نخوری، نگاه جهت و بی خود هم نکنی و نگاه هایت از روی حساب و کتاب باشد. یک روز از ذره ذره نگاه ها و اعمال ما سوال می شود. ما باید دلیل داشته باشیم، دلیل محکمه پسند. اگر انسان همه اعمالش حساب شده شود، آنوقت عروج خودش را در نماز می یابد. مطلب ۳ : جایگاه شبه خدایی خلفا هنگام مسمومیت، امام حسن خطاب به سید الشهدا فرمودند یک نفر برای من سم آورده و من با آن کشته می شوم ولی سی هزار مرد دور تو جمع می شوند و ادعا می کنند از امت جد ما هستند و دین اسلام را به خودشان نسبت می دهند. اینها برای کشتن تو، ریختن خون تو، هتک حرمت تو، اسیر کردن زنان تو و غارت اموال تو جمع می شوند. در روایت دیگر حضرت زین العابدین می فرماید: سی هزار مرد بر گرد آن حضرت جمع شدند و گمان می کردند از این امت هستند و به ریختن خون حضرت حسین به خدا تقرب می جستند. سی هزار تن با کشتن حضرت حسین، به خدا تقرب می جویند. پس از نبی مکرم، در طول این مدت که خلفا بر مسند نشسته اند یک دینی درست شده بود که خلفا خودشان را همتا پیامبر می دانستند. دستور خدا و قرآن و پیغمبر را کنار می گذاشتند و مقابل آن دستور می دادند. دیگر خلیفه شده است تمام دین و هر که خلیفه را قبول ندارد، از دین خارج شده است. خلیفه و اطرافیانش، اصل دین شده اند. خلیفه انگار که در جایگاه خدایی نشسته است. یزید می گوید که من ۳ روز مال و جان و ناموس مردم مدینه را بر شما حلال کردم. عبیدالله می گوید من آب را بر حسین حرام کردم اما وحوش و طیور می توانند آب بنوشند. این فقط کار خداست، پیامبر هم نمی تواند از حلال و حرام بکاهد یا اضافه کند. Www.javedan.ir