🔰 بخش دوم
🚨 اما گام های اصلی چت بات برای درک پرسش های مخاطبان چیست؟
🔸 مرحله اول
کاربر از طریق کانالی مانند برنامه، وب سایت یا پیام متنی یا حتی صحبت کردن در یک تماس تلفنی، پیامی را وارد چت بات می کند. این پیام می تواند یک دستور یا یک سوال باشد.
🔸مرحله دو
چت بات محتوای پیام را دریافت می کند و اطلاعات مرتبط مانند کانالی که پیام از طریق آن وارد شده است را ضبط می کند. سپس از هوش مصنوعی و NLP برای تعیین هدف پیام استفاده می کند.
🔸مرحله سوم
چت بات پاسخ مناسب را تعیین می کند و پاسخ را از طریق همان کانال به کاربر برمی گرداند. با ادامه مکالمه، این فرآیند به دنبال مراحل یک تا سه ادامه می یابد. مکالمه تا زمانی ادامه می یابد که به سوال کاربر پاسخ داده شود، مشکل او حل شود یا تا زمانی که درخواست به یک نماینده زنده منتقل شود.
🔹 تاریخچه چت بات ها
یکی از اولین نمونه های چت بات برنامه ای به نام ELIZA بود که توسط پروفسور انستیتوی فناوری ماساچوست جوزف وایزنبام در اواسط دهه 1960 برای شبیه سازی یک روان درمانگر ساخته شد. با استفاده از کلمات کلیدی و تطبیق الگو ، ELIZA به سوالات تایپ شده کاربر با پاسخهای باز و ساده بر اساس یک اسکریپت پاسخ داد.
مدلهای ربات چت بعدی شامل SmarterChild بودند که به عنوان بخشی از نسخه دسکتاپ پیامرسان فوری AOL در اوایل دهه 2000 ارائه شد. SmarterChild یک دستیار دیجیتال ابتدایی بود که اطلاعات درخواستی مانند زمان نمایش فیلم ها و گزارش های آب و هوا را بازیابی می کرد.
🔹 انواع چت بات ها
🔸چت بات های پرسش و پاسخ ساده
چت بات های تک منظوره ای هستند که بر انجام یک عملکرد تمرکز دارند. آنها با استفاده از قوانین، NLP و chatbot بسیار کم، پاسخهای خودکار اما مکالمهای به پرسشهای کاربر تولید میکنند. تعاملات این چت بات های گفتگو محور بسیار ساده و ساختار یافته است و بیشتر برای عملکردهای پشتیبانی و خدمات قابل استفاده است.
چت باتهای پرسش و پاسخ ساده میتوانند سوالات رایجی مانند سوالات مربوط به ساعتها کار تجاری یا تراکنشهای سادهای را که شامل متغیرهای مختلفی نمیشوند، پاسخ دهند. اگرچه آنها از NLP استفاده میکنند تا کاربران نهایی بتوانند گفت و گو را به صورت مکالمه تجربه کنند، اما قابلیتهای آن نسبتاً ابتدایی است. در حال حاضر رایج ترین چت بات های مورد استفاده هستند.
🔸 ویژگی های اصلی چت بات های پرسش و پاسخ ساده:
● این ربات ها از قوانین از پیش تعیین شده پیروی می کنند. بنابراین استفاده از آن برای سناریوهای ساده تر آسان می شود.
● تعامل ربات های مبتنی بر قانون بسیار ساختار یافته است و بیشتر برای عملکردهای پشتیبانی مشتری کاربرد دارد.
🔹 چت بات های بهینه شده هوش مصنوعی
این چت بات ها غلب به عنوان دستیار مجازی یا دستیار دیجیتال نامیده میشوند و بسیار پیچیدهتر، تعاملیتر و شخصیتر از چت باتهای وظیفهگرا هستند. این ربات ها از نظر زمینهای آگاه هستند و از درک زبان طبیعی و یادگیری ماشینی برای یادگیری در حین انجام وظیفه استفاده میکنند. آنها از هوش و تجزیه و تحلیل پیش بینی برای فعال کردن شخصی سازی بر اساس نمایه های کاربر و رفتار کاربران گذشته استفاده می کنند. دستیارهای دیجیتال می توانند ترجیحات کاربر را در طول زمان بیاموزند، توصیه هایی ارائه دهند و حتی نیازها را پیش بینی کنند. آنها علاوه بر نظارت بر داده ها و شناسایی هدف مخاطبان، می توانند مکالمات را به صورت خودجوش آغاز کنند. سیری اپل و الکسای آمازون نمونه هایی از ربات های مکالمه ای های مبتنی بر داده و پیش بینی کننده به کمک هوش مصنوعی هستند.
● چت بات های مبتنی بر قانون برای پاسخ به سوالات رایج مانند سوال در مورد ساعات کاری، وضعیت تحویل یا ردیابی جزئیات ایدهآل مناسب هستند.
🔹 ویژگی های کلیدی چت بات های هوش مصنوعی:
چت بات های هوش مصنوعی می توانند زمینه و هدف مکالمات پیچیده را درک کنند و سعی کنند پاسخ های مرتبط تری ارائه دهند.
ربات های مکالمه ای هوش مصنوعی از هوش و تحلیل احساسات پیشبینیکننده برای درک دقیق احساسات مشتری استفاده میکنند.
به کمک یادگیری ماشینی از رفتار کاربر یاد می گیرند و مکالمات شخصی تری را ارائه می دهند.
ادامه دارد...
🏷 #سوادرسانه | #سواد_رسانه #فضای_مجازی #هوش_مصنوعی #چت_بات
👇
🆔 @media313