⭕️دستکاری افکار عمومی- سیاستگذاری رسانه ای
💢سیاستگذاران رسانه ای بیشترین دست کاری در افکار عمومی را از طریق تعیین خط مشی، رسالت، اهداف و ماموریت های رسانه ای به سرانجام می رسانند.
🔺نهاد رسانه، مرجع بالادستی سیاست های اصلی رسانه ای است. قوای اصلی و نخبگان حاکم بر هر کشور که کنترل جامعه و قدرت اصلی را در دست دارند، سیاست های رسانه های جریان اصلی را مطابق منافع خود تعیین می کنند. آنها معین می کنند که چه تفکرات و اندیشه هایی می توانند از دروازه رسانه ها عبور کنند و یا در پشت دروازه ها در انتظار دسترسی بمانند. آنها تعیین کننده مرزهای آزادی عقاید و اندیشه ها هستند.
🔺رسانه ها دارای منش ها و روش هایی هستند. منش های گوناگون موجب ظهور گونه گونی روزنامه نگاری مکتوب، صوتی و تصویری و چندرسانه ای است. سیاست های اصلی رسانه ها با گرفتن رنگ ایدئولوژی (سرمایه داری، کمونیستی و مذهبی و سایر) سوگیری شده و در چارچوب همان ایدئولوژی تعریف می شوند.
🔺منش رسانه ای مبین اهداف، ارزش ها و هنجارهای رسانه ای است. آزادی گرایی، توسعه بخشی، مسئولیت اجتماعی، مشارکت دموکراتیک، اقتدارگرایی و کمونیسم هنجارهای رسانه ای مرسوم هستند. روشها نیز به چهارچوب موضوعی فعالیت ها رسانه ها مانند فعالیت های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی اتلاق می شوند.
🔺رسانه های عمومی معمولا زیر نظر گروهی از سیاستگذاران حاکم فعالیت می کنند. سیاست گذاری کلان دایر بر اهداف، خط مشی و رئوس کلی فعالیت توسط دولت ها و قوای حاکم بر هر کشور تعیین می شوند و سیاستگذاری خرد در درون رسانه ها سامان می یابد.
🔺سیاستگذاری در رسانه های سنتی و اجتماعی متفاوت است.در رسانه های جدید، نقش دولت ها در سیاستگذاری رسانه ای تضعیف شده و دامنه مانور آنها محدود شده است.
🔺افشاگری هایی که در رسانه ها مرسوم هست و در ایام انتخابات ها به اوج می رسد. دستکاری در فرایند انتخابات ها از طریق تقویت جریان های همسو و از طریق تکرار نقاط قوت و تضعیف جریان های رقیب از طریق تکرار نقاط ضعف، از جمله دستکاری در افکار عمومی است.
🔺اصول اصلی سیاستگذاری رسانه ای که توسط فریدمن مطرح شده مثلث آزادی، منافع عمومی و تکثرگرایی هستند. تکثر رسانه ای دو وجه درونی و بیرونی دارد. وجه درونی دایر بر به رسمیت شناختن دیدگاههای متفاوت در درون رسانه عمومی و وجه بیرونی صدور اجازه فعالیت برای رسانه های با دیدگاههای متفاوت در عرصه عمومی است.
🔺اگر در رسانه های عمومی تنها افکار و اندیشه های گروههای محدودی از جامعه بازتاب داده می شوند و بجای منافع عمومی از منافع جناح و گروههای خاصی محافظت می شود. اگر تنوع دیدگاهها و تکثر سلیقه ها در رسانه عمومی برسمیت شناخته نشده است.بطور یقین در پشت درهایی که این چنین بسته نگهداشته شده است، دستکاری در افکار عمومی در اوج جریان دارد.
#سواد_رسانه_ای
#رسانه_شناسی
✅آرما(آرمان ناتمام)
@Media_arma