✅ گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح علوم انسانی اسلامی به نقل از مدرسه تخصصی فقه نظام از درس خارج «مکتب و نظام قضایی اسلام» آیت‌الله هادوی 🔹 بر اساس مقدمات نظریه اندیشه مدون، در هر حوزه مخصوصا مباحث قضایی با یک سیستمی مواجه می‌شویم که مشتمل بر فلسفه، فلسفه قضایی اسلام، اخلاق، اخلاق قضایی اسلامی (ناظر به تکوین) مکتب، مکتب قضایی اسلام، نظام و نظام قضایی اسلام (ناظر به تشریع) هستند. 🔹 اهداف مکتب قضایی اسلام چیست؟ خداوند برای چه هدفی قضا را در جامعه اسلامی قرار داد؟ یکی از شئون معصوم علیه السلام، قضاوت است. این شأن برای فقیه جامعه الشرایط در زمان غیبت نیز ثابت است. هدف قضاوت در درون جامعه اسلامی، عدالت و نسبت به خارج از جامعه اسلامی، عرضه چهره عدالت گرای اسلامی می‌باشد. پذیرش این نکات لوازم زیادی را به همراه دارد. 🔹 همانگونه که در مباحث مکتب اقتصادی بیان شد، همه مکاتب اقتصادی به دنبال عدالت هستند و هر یک تفسیر متفاوتی از عدالت مطرح کرده است. تفسیر اسلام از عدالت اقتصادی این است که اولا تفاوتها و طبقات در جامعه وجود دارد دوما فاصله طبقات باید کنترل گردد. عدالت قضایی در اسلام به دو عنصر بستگی دارد نخست امنیت و دوم عدالت ثبوتی و اثباتی دستگاه قضا؛ یعنی زمانی که شخص از بیرون به دستگاه قضا نگاه می‌کند، احساس کند که به عدالت نزدیک تر است. 📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=29040 ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔳 با همراه باشید 🆔 @meftahandishe_com