🔺آتش به دل نگارهها افتاده
رضا بدرالسماء، نگارگر خوشذوق اصفهانی است که بیش از نیمقرن تجربهٔ هنری دارد. آثار او تاکنون در صدها نمایشگاه ایرانی و خارجی به نمایش گذاشته شده و به تبع آنها، جوایزی را کسب کرده است. نگارگریهای این نقاش، آنقدر جهانشمولند که فقط محدود به مخاطب ایرانی نمیشود.
اگر کمی جزئیتر به آثار او نگاه کنیم، متوجه خاصبودگی هرکدام از نگارههایش در موضوعات گوناگون میشویم. برای مثال، مینیاتورهای ملیمیهنی ایشان با نگارگریهای دینیاش متفاوت است و هرکدام رنگوبوی خودش را دارد. بین نگارگریهای دینی او نیز، میان سوگنگارهها و سرورنگارهها یا حتی میان نگارههای فاطمی و نگارههای علوی فرق بسیار است. او متوجه ظرافتهای پرداختن به سیرهٔ هرکدام از معصومین (ع) است. برای مثال، در سوگنگارههای فاطمی، بدرالسماء معمولاً از پشت در خانه، شهادت حضرت زهرا (س) را به تصویر کشیده است. گویی نقاش پشت در میماند و خیلی وارد حریم حضرت نمیشود و بهنوعی روضه را بیش از این باز نمیکند. نگارگر حیا میکند و زاویهدید را از این پیشتر نمیبرد و نزدیکتر نمیشود. با وجود آنکه در بیشتر این نگارهها، «در» به تصویر کشیده شده، هرکدام از آثار، معنای متفاوتی دارند. مثلاً نگارهٔ «شکوه ایثار» به داستان اطعام مساکین از زندگی حضرت زهرا (س) اشاره دارد. درحالیکه نگارهٔ «اسوهٔ مقاومت» به منشأ واقعهٔ عاشورا اشاره میکند و هممضمون با این بیت مهدی جهاندار است:
«خود کیستی ای سوره کوثر که حسینت
تا کربوبلا رفت که تفسیر تو باشد»...
🔺رسانه بافتار
🆔
https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b35