کلاس اخلاق درس سیزدهم
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘
بسم الله الرحمن الرحيم
بهترين گناه
کاران و اشتباه کنندهها آنهايي هستند که توبه ميکنند پشيمان ميشوند چه در خانهي خدا چه در خانهي خلق
نگويد نخير کارم درست است ادامه ميدهم اين آتش جهنم و عذابهاي دنيايي و آخرتي خواهد داشت غد گري
نکند بگويد نخير کارم درست است اين آتش جهنم و فشار قبر و عذابهاي دنيايي و آخرتي او را ميگيرد آيا
اين قدر خردش ميکنند که برگردد يا برنگردد اگر برنگردد معاند ميشود خلود در جهنم است اگر برگردد اميد
است آتشش کم شود يا نجاتش بدهند در روايت امالي شيخ صدوق داريم امام صادق عليه السلام فرمود
لَقدَغَفَر
الّلهَ تَعاليِ لَرجلِ منَ اهل الَباديةِبَکِلَمتين ..خدا يک نفر بياباني اهل باديه نشين را آمرزيد به
خاطر اين که دو کلمه به قول ما راست و حسيني به خدا گفت به خدا گفت من گناه کردم اشتباه کردم غلط
کردم حق را به تو ميدهم نه اين که بگويم من کارم درست است چاره نبود بايد گناه ميکردم نه به خدا گفت
حق با توست من اشتباه کردم غلط کردم اگر عذابم کني حق توست و اگر هم ببخشي لطف و کرم توست خدا
او را بخشيد يا حديث مشابه داريم من اذَنَب ذنباَوَعِلَم اگر کسي گناهي بکند و علم داشته باشد حق با خداست
و او مقصر است ظلمت نفسي را محکم بگويد و بگويد خدايا حق با توست بخواهي ببخشي ميتواني ببخشي
چکيدهي ذکر يونسيه است خدا ميگويد من ميبخشم خدا آن گناه کاراني را نميبخشد که غد اند مصر توجيه گر
گناه اند از اشتباهشان بيرون نميآيند خدا اينها را در دنيا و آخرت بد جوري فشار ميدهد کسي که محيط و
خدا و تربيتهاي مودبانه ادبش نکند زمان و عذاب قبر و جهنم مودبش ميکند اگر نکند هميشه بايد بماند يک
دعاي زيبايي در مفاتيح است الهي أنَت أنَت وأَنا أَنا الَعَّوادِالي الُّذُنوبَ و أنَت الَعَّوادِالي الَمغِفَرة عواد صيغهي
مبالغه است يعني خدايا من يک بار دو بار نيست گناه کردم پشيمان شدم توبه کردم عواد يعني خيلي عود مي
کند همه اش زمين ميخورم توبه ميخورم زمين ميخورم هيچ گاه کسي ميليون بار نه هزار بار ميليون ميليون
ها بار گناه کرد نا اميد نباشد باز خدا ميبخشد از در عذرخواهي توبه بيايد خدا ميبخشد عواد کسي که همه
اش برميگردد دوباره زمين ميخورد باز ميگويد اشتباه کردم موقع گناه ناراحت است بعد گناه ناراحت است
قطعا خدا او رامي بخشد من کارم عود به گناه است تو هم کارت همه اش عود به مغفرت است بله اگر از
در عذرخواهي وارد نشديم از در لج بازي وارد شديم آن جا جايي است که ما هم حق نداريم خيلي کسي که
پافشاري بر گناه دارد عفو بکنيم ميگويد آدم کشتم خوب کاري کردم باز هم ميکشم ولي کسي که خودش را
ميشکند با قلبش با زبانش و درخواست ميکند اين جا جايي است که آدم ترحم بکند و اين نکته را هم عرض
کرديم که افرادي که جاهل اند نادان اند موذي اند اينها دو دسته هستند يک عدهاي قابل اصلاح اند با تربيت
هاي صحيح اخلاقي اسلامي ديني فرهنگي قابل اصلاح هستند راهي که داريم برويم اما اگر مصداق همان لج
بازهايي هستند که قابل اصلاح نيستند و با هيچ سخني گوش نميدهند و زير بار نميروند اين جا جايي است
که ما خودمان را با آن شرايط وفق بدهيم يعني همان تحمل جاهل زکات عقل خدا نعمتهايي که به ما داده
زکاتش اين است که جاهلها را تحمل بکنيم هر چه تحمل بکنيم عقل و فهم و درک ما رشد پيدا ميکند بحث
ما اين است که تحمل جاهل کار خيلي شاقي است آدم با يک آدم نفهم بيفتد اين داستان معروف است نقل مي
کنند بوذرجمهر انوشيروان به او غضب کرد انداخت زندان يک مامور فرستاد در زندان ببيند چه کار ميکند
ديد خيلي راحت خوش ميگذراند آن کسي که رفته بود ديدنش گفت اولا اين جا جاي خلوتي است از شر خيلي
ها راحت شديم حسنهاي زندان را گفت بعد از اين ستون به آن ستون فرج است شش معجون درست کردم
فضا را براي خودم آرام کردم دلخواه خودم شده با اينها ميسازم راحت انوشيروان يک آدم حکيمي داشت گفت
اين طوري است اذيت نميشود گفت ميخواهي از زندان زده شود شکنجه شود گفت يک آدم احمق بفرست
کنارش يعني واقعا اين حديث است ُصْحَبُة اْلَأْحَمِق عَذاُب الُّروِح (غررالحکم٬ ج ٬1 ص 455 (هم نشيني با آدم
احمق خدا نصيب نکند شايد بدترين ابتلا در دنيا است از نيزه و شمشير و جهاد بدتر است اين که پيغمبر ما
فرمود هيچ پيغمبري اندازهي من عذاب نشد علامه طباطبائي ميفرمايد از دست منافقين و
نا اهلاني که نزديک
و اطراف پيغمبر بودند پيغمبر از کفار اين قدر اذيت نشد افرادی که دور پيغمبر بودند خون کردند دل پيغمبر را
☘☘☘☘☘☘☘☘☘☘