نظام‌نامه جامع تهذیبی حوزه در حدود چهار سال پیش، به مدارس علمیه ابلاغ شده و همچنان در حال اجرا می‌باشد. این نظام‌نامه در سال گذشته به‌صورت کتاب با عنوان "نظام‌نامه تهذیبی حوزه" منتشر شده است. برای تدوین نظام‌نامه جامع تربیتی جدید و تکمیل آن، چند مسئله مد نظر قرار گرفته است. نخست اینکه ساحت‌های تربیتی جامع در نظر گرفته شده است که در گذشته ساحت‌های تربیتی به سه ساحت تربیت اخلاقی و معنوی، عبادی و مناسکی و خانوادگی پرداخته بود. در نظام‌نامه تربیتی جدید، این ساحت‌ها به ۱۴ ساحت توسعه یافته که شامل ساحت‌های؛ تربیتی و اعتقادی، ایمانی، عبادی و سلوکی، فکری و ذهنی و عقلانی، خلقی و شخصیتی، زیستی و بدنی و جسمی، هنری و زیبایی‌شناختی، اجتماعی و فرهنگی، خانوادگی، اقتصادی و معیشتی، جمعی و تشکیلاتی، صنفی و رسالتی، سیاسی و انقلابی، تمدنی و محیطی. این چهارده ساحت تربیتی به‌‌عنوان جدول شخصیتی جامع طلبه است که باید به‌صورت موازی در همه این ساحت‌ها رشد داشته باشد. خروجی حوزه‌های علمیه چنین کسی است.. نکته دوم در این عرصه، یک اندیشه پشتیبان و نظریه محوری با عنوان نقطه ثقل فعالیت‌های تربیتی است که به‌‌عنوان یک چتر حاکم بر تمام فعالیت‌های تربیتی در همه این ساحت‌ها و راهبرد تربیتی در تمام این ساحت‌ها تحت عنوان «سلوک ایمانی مجاهدانه» می‌باشد. طلبه باید ذیل یک سلوک ایمانی مجاهدانه در تمام ساحت‌ها قرار گیرد. بنابراین می‌گوییم: طلبه در ساحت زیستی، جسمی و بدنی رشد یافته باشد؛ یعنی نشاط جسمی و آمادگی‌های بدنی باید او را برای یک سلوک ایمانی مجاهدانه آماده سازد. این شعار در تمامی ساحت‌های ذکرشده جاری است.