ادامه جلسه «نگاهی تاریخی-اجتماعی به مساله عدالت در تاریخ مسلمانان»
#بخش_دوم:
🔶 عربستان می گوید شاید بگویید من گاو شیرده هستم اما ما آمریکا را سر کار گذاشتیم و کلی اسلحه از او خریدیم و وضع اقتصادی خیلی خوبی داریم.
🔷 ارزش پول کویت و بحرین و عمان از دلار بیشتر است، لذا مدعی اینند که ما درست رفتار کرده ایم.
🔶 طالبان می گوید ما آمریکا را شکست دادیم و بیرون کردیم، لذا ما بهتریم.
🔷 ماهاتیر محمد در مالزی نیز همین اعتقاد را دارد؛ به هرحال او کشوری فقیر را تبدیل به کشوری کرده که هژمونی آن روی استرالیا و چین هم اثر گذار است.
🔶 در یک ارزیابی کلی همه کارهای انجام شده در کشورهای مختلف یک وجه شکست دارد و یک وجه موفقیت. ما به تجربه های دیگران (در طی تاریخ و کشورهای دیگر در زمان معاصر) کاری نداریم و با آن ها ارتباط برقرار نمی کنیم؛مثلاً: ما تمام تجربه های اردوغان را به شیطنت تعبیر می کنیم، چون نمیدانیم خودمان و دیگران کجای تاریخ ایستاده ایم و نحوۀ مواجهه دیگران را با عینک خودمان غلط می پنداریم.
در تاریخ گذشته خویش ما به پیشرفت های محسوس بسیار زیادی داشته ایم، اما آگاهی تاریخی غیر کافی ما همواره ما را منفعل بار آورده است و ما نتوانسته ایم آن پیشرفت ها را حفظ کنیم؛ مثلاً در مورد علوم مهندسی و معماری عصر صفویه، (و امثالهم که کمتر به آن پرداختیم حتی) اگر آلمانی ها به علم به کار رفته در حمام شیخ بهائی (گرم کردن مخزن آب حمام با یک شمع) دست می یافتند امروز مجبور نبودند دنبال هیزم و زغال سنگ باشند!
🔷 ما کلا دو تخصص آکادمیک در رشتۀ تاریخ داریم: قبل از اسلام (5000 سال) و بعد از اسلام (1400سال) و این تقسیم بندی عجیب و غلط است چون کسی نمی تواند به چند هزار سال تاریخ مسلط شود و تحولات بحث نمی شود.
🔶 هیچ وقت بحث نمی شود که ایرانیان چگونه از پیشا اسلام به پسا اسلام رسیده اند و یا این که مسلمانان از چه مراحلی عبور کردند؛ صرفاً تاریخ مسلمانان به تاریخ پیشامغول و پسا مغول یا قبل استعمار و بعد استعمار تقسیم می شود.
🔷 به عبارت علمی تر تاریخ مسلمانان با ضربه وعامل خارجی توضیح داده می شود انگار مسلمانان هیچ گاه کنشی نداشتند و تحت تاثیر بیگانه بودند.
🔶 مثلاً در زمان شاه عباس به دلیل صادرات زیاد پارچه ابریشم به انگلیس، (اقتصاد) این کشور ورشکست شد و شاه انگلیس فرمان منچستر را مبتنی بر نپوشیدن پارچه ایرانی می دهد (این مسائل کمتر مطرح می شود).
🔷 متاسفانه چون مسلمانان قبل استعمار را چندان نمی شناسند هر بدبختی و خوشبختی را گردن استعمار می اندازند.
🔶 کل مدت استعمار به 150 سال هم نمی رسد و بسیاری از کشورهابه 130 سال نمی رسد! اما تاثیرات بسیار زیادی را طی همین دوران کم گذاشته است.
🔷 مثلا یکی از الهام بخش ترین انقلاب ها انقلاب الجزایر است که اولین وزرای آن بعضاً نمی توانستند به عربی حرف بزنند! اتفاقاً در سرود ملی الجزایر بد و بیراه به فرانسه استعمار گر الجزایر (که مثلا ما به حساب تو می رسیم و غیره) وجود دارد اما زبان آموزش در کشور فرانسه است.
🔶 خواجه نصیر الدین (در قبال) مغول هایی که هیچ فهم مشترکی میان ما و آن ها نیست کاری می کند که غالب به مغلوب تبدیل شود و نسل های بعدی آنان خدمات زیادی را انجام می دهند مثلاً شالوده حرم امام رضا ع به شکل حالیش در زمان تیموریان ریخته می شود. در واقع خواجه نصیر عقلانیت پس از مغول را شکل می دهد.
🔷در مراحل تاریخ مسلمانان نوع نگاه تاریخی به مسائل تغییر می کند برای مثال: در زمان محقق کرکی مرجعیت حکومت از قطب الاقطاب و صوفی اعظم (که یک عنوان صوفی برای شاه صفوی است) به ولی فقیه تغییر می کند (و بیان می شود که) ولی فقیه مهم است نه صوفی اعظم، لذا در زمان حکومت شاه طهماسب کل حکومت خویش را ذیل نائب امام زمان تعریف می کند.
🔶 در همین مراحل نیز ما اساساً با دو نوع استعمار مواجهه داشتیم: کاتولیک و پروتستان. ما استعمار کاتولیک ها را شکست دادیم یعنی: پرتغال و اسپانیا اما در مواجه با استعمار پروتستان، مانند انگلیس و هلند و فرانسه موفق نبودیم.
⬅️ لازم به ذکر است صوت این جلسه در کانال بله جبهه به آدرس
@jebhe_mashhad موجود است و متن این جلسات ان شالله به زودی منتشر خواهد شد.
#جبهه_عدالتخواه_مردمی_مشهد_مقدس
⬅️ آدرس صفحه جبهه در ایتا، بله و اینستاگرام:
@jebhe_mashhad