بسم الله الرحمن الرحیم 🔰 وقت ظهور امام مهدی(عج) برای هیچ‌کس جز خداوند متعال معلوم نیست و کسانی‎که وقت ظهور را تعیین نمایند، دروغگو شمرده شده‌اند ولی علائم و نشانه‌های بسیاری برای ظهور آن حضرت در کتاب‌های حدیث ثبت شده است. علائم ظهور به دو دسته حتمی و غیر حتمی تقسیم شده است چنان‌چه فضیل بن یسار از امام محمدباقر(ع) روایت کرده که فرموده: «نشانه‌های ظهور دو دسته است: یکی نشانه‌های غیرحتمی و دیگری نشانه‌های حتمی، خروج سفیانی از نشانه‌های حتمی است که راهی جز آن نیست». منظور از علائم حتمی آن است که به هیچ قید و شرطی مشروط نیست و قبل از ظهور باید واقع شود و مقصود از علائم غیر حتمی آن است که اگر شرط تحقق یابد مشروط نیز محقق می‎شود و اگر شرط مفقود شود مشروط نیز تحقق نمی‎یابد و لذا مسلم است علائمی که در مورد بودن آن‌ها نصی نداشته باشیم، احتمال رخ دادن آن‌ها وجود دارد. و اما علائم غیر حتمی بسیارند کمااینکه در روایتی از امام صادق(ع) چنان روی علائم و مفاسد انگشت گذارده شده که گویی این پیشگویی، مربوط به ۱۳ یا ۱۴ قرن پیش نیست، بلکه مربوط به همین قرن است و امروز که بسیاری از آن‌ها را با چشم خود می‎بینیم قبول می‎کنیم که به‌راستی معجزه‌آساست. 💠 اما صادق(ع) به یکی از یاران خود فرمود: «هرگاه دیدی که: حق بمیرد و طرفدارانش نابود شوند، ظلم و ستم فراگیر شده است، قرآن فرسوده و بدعت‌هایی از روی هوا و هوس، در مفاهیم آن آماده است، دین خدا(عملاً) توخالی شده، همانند ظرفی که آن‌را واژگون سازد!، طرفداران و اهل باطل براهل حق پیشی گرفته‌اند، کارهای بد آشکار شده و از آن نهی نمی‎شود و بدکاران بازخواست نمی‎شوند، مردان به مردان و زنان به زنان اکتفا کنند، افراد(به ظاهر) با ایمان سکوت کرده و سخن‌شان را نمی‎پذیرند، شخص بدکار دروغ گوید و کسی دروغ و نسبت ناروای او را رد نمی‎کنند، بچه‌ها، به بزرگان احترام نمی‎گذارند، قطع پیوند خویشاوندی شود، بدکار را ستایش کنند و او شاد شود و سخن بدش به او برنگردد، نوجوانان پسر، همان کنند که زنان می‎کنند، زنان به زنان اکتفا نمایند، انسان‌ها اموال خود را در غیر اطاعت خدا مصرف می‌کنند و کسی مانع نمی‎شود، افراد با دیدن کار و تلاش مؤمن به خدا پناه می‎برند، مداحی دروغین از اشخاص، زیاد شود، همسایه همسایه خود را اذیت می‌کند و از آن جلوگیری نمی‎شود، کافر به‌خاطر سختی مؤمن، شاد است، شراب را آشکارا می‌آشامند و برای نوشیدن آن کنار هم می‎نشینند و از خداوند متعال نمی‎ترسند، کسی‌که امر به معروف می‎کند خوار و ذلیل است، آدم بدکار در آن‌چه آن‌را خداوند دوست ندارد، نیرومند و مورد ستایش است، اهل قرآن و دوستان آن‌ها خوارند، راه نیک بسته و راه بد باز است، خانه کعبه تعطیل شده و به تعطیلی آن دستور داده می‎شود، انسان به زبان می‎گوید ولی عمل نمی‎کند، مؤمن خوار و ذلیل شمرده شود، بدعت و زنا آشکار شود، حلال، حرام شود و حرام، حلال گردد، وقت اول نمازها را سبک بشمارند، دین براساس میل شخصی معنی می‎شود و کتب خدا و احکام آن تعطیل گردد، جرات بر گناه آشکار شود و دیگر کسی برای آن منتظر تاریکی شب نگردد، مؤمن نتواند نهی از منکر کند مگر در قلبش، سردمداران به کافر نزدیک شوند و از نیکوکاران دور شوند، والیان در قضاوت رشوه بگیرند، پست‌های مهم والیان براساس مزایده است نه براساس شایستگی، مردم را از روی تهمت و یا سوءظن بکشند، مرد به‌خاطر همبستری با همسران خود مورد سرزنش  قرار گیرد، زن بر شوهر خود مسلط شود و کارهایی که مورد خشنودی شوهر نیست انجام می‎دهد و به شوهرش خرجی می‎دهد، سوگندهای دروغ به خدا بسیار گردد، آشکارا قماربازی می‎شود، مشروبات الکلی به‌طور آشکار بدون مانع خرید و فروش می‎شود، مردم محترم توسط کسی‌که مردم از سلطنتش ترس دارند، خوار شوند، نزدیک‌ترین مردم به فرمانداران آنانی هستند که به ناسزاگویی به‌ ما خانواده عصمت(ع) ستایش شوند، هر کس ما را دوست دارد او را دروغگو خوانده و گواهی‎اش را قبول نمی‎کنند، در گفتن سخن باطل و دروغ با همدیگر رقابت می‎کنند. و هرگاه دیدی که شنیدن سخن حق بر مردم سنگین است ولی شنیدن باطل برایشان آسان است، همسایه از ترس زیان به همسایه احترام می‎کند، حدود الهی تعطیل شود و طبق هوی و هوس عمل شود، مسجدها طلاکاری(زینت) داده شود، راستگویان مردم نزد آن‌ها مفتریان دروغگو است، بدکاری آشکار شده و برای سخن‌چینی کوشش می‎شود، ستم و تجاوز شایع شده است، غیبت، سخن خوش آن‌ها شود و بعضی بعضی دیگر را به آن بشارت کنند، حج و جهاد برای خدا نیست، سلطان به‌خاطر کافر، شخص مؤمن را خوار کند، خرابی بیشتر از آبادی است، معاش انسان از کم‌فروشی به دست می‎آید، خونریزی آسان گردد، مرد به‌خاطر دنیایش ریاست می‎کند، نماز را سبک شمارند. 👇👇