به مناسبت هفته حجاب وعفاف
با «بیحجاب» مبارزه کنیم یا با «بیحجابی»؟
(بازنشر)
🔻 یکی از بندگان خدا نوشته بود: «چرا با بیحجابها مبارزه نمیکنید؟ چرا علیه آنان جهاد نمیکنید؟ و ...)
▪️ از ایشان پرسیدم: با «بیحجاب»ها یا با «بیحجابی»؟
🔻 پاسخ داد: با «بیحجاب»ها.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
غرض آنکه
این بندهی خدا و امثال ایشان اگر - خدایی ناکرده - طبیب میبودند و مریضی به آنان مراجعه میکرد، بعید نبود که به جای مبارزه با «بیماری»، با خودِ «بیمار» مبارزه و علیه او مجدّانه جهاد میکردند!
💥 بنابر مبانی انسانشناسی استراتژیک (مؤلف: أمیرالمؤمنین علیه الصلاة و السلام)، اساسا در کشور ما قاطبهی خانمها و آقایان بدحجاب، مبتلا به بیماری هستند، نه آنکه خودِ این افراد انسانهای بد و پلیدی باشند (لزوم تفکیک عمق افراد از سطح آنان). خیر! به هیچ روی اینگونه نیست. مشکل بدحجابی در کشور ما اساسا مشکلی عمیق محسوب نمیشود. این را همه بدانند.
مبارزهی با این «بیماری» نیز همانند عمل جراحی دارای ظرافتهای مخصوصی است. نهی از منکر هم واجب است و لازم. نعوذبالله سخن معارضی نداریم، اما روشهای نهی از منکرِ مذکور قابل و شایستهی بحث است. بگذریم.
🔲 این بیماری و مشکل در کشور ما، بسیار بیش از آنکه معلول مسائل و شبهات «فکری» باشد، معلول مسائل «قلبی» و انگیزشی است. پس اشتباه است اگر تصور کنیم با نوشتن مقاله در اثبات لزوم حجاب و رفع شبهات آن میتوان افراد بیحجاب را باحجاب کرد. خیر! در اکثریت قریب به اتفاق موارد اینگونه نیست. حال انواع روشهای قلبی و انگیزشی برای درمان این بیماری چیست، خود موضوع یادداشت دیگری است، اما فیالحال میتوان با قاطعیت گفت که «دلسوزی»، «ملایمت» و «خیرخواهیِ» واقعی مبنای مهمی است برای تولید انگیزه در یک فرد بدحجاب/بیحجاب. باز هم بگذریم.
⭕️ لیبرالها البته خوشحال نشوند! گاهی راه مبارزه با یک بیماری، «تنبیه نمودن» فرد بیمار است؛ یعنی گاهی تنبیه بیمار، خود خدمتی است در راستای معالجهی بیمار؛ همانند آن شخصی که ماری را بلعیده بود و فردی به وسیلهی چوب شدیدا او را کتک میزد تا مار را قی کند و پس دهد.
💬 کوتاه سخن آنکه
چه بسا انسانی خوب باشد (عمق) اما اعمال وی پلید باشد (سطح)، و چه بسا انسانی پلید باشد (عمق) اما اعمال او خوب باشد (سطح).
🌻 نهج البلاغه: إن الله یحب العبد و یبغض عمله و یحب العمل و یبغض بدنه
کانال ابرشاگرد
🌺🌺🌺
#کانال_رصد
@menhajesalehinekaleybar