هدایت شده از mesaghمیثاق
🔘 گزیده جلسه پنجم "یک مرد در منا، عرفه، کربلا" •بشر در عصر مدرنیته و گرفتاری های خاص آن بیشتر از همه چیز، جامعیتِ اولیای خدا را لازم دارد. •چرا اصطلاح "انسان معنوی" را به جای "انسان عارف" بکار بردیم./ چون منظور نه معنویِ در لسانِ روشنفکران است نه عارفِ در عرف مردم. •مراتب انسان معنوی: _اول به یک درک بالاتری می رسد و بعد به یک مشاهده می‌رسد. یعنی آن چیزی را که عقلت فهمیده بود، می یابی؛ به عبارت دیگر، دانستن به یافتن می انجامد. •این ویژگی در دعای عرفه یاد شده: _اول عطایا را می بیند(دید نعمت بین)/یک روش برای پیشگیری از افسردگی. _بعد هزاران سختی و بدحالی هایی که قبل از اینکه به سپهر او برسد دفع شده اند را می بیند. •اگر حسین اینها را ندیده بود و زبان، زبانِ صدق نبود، هیچگاه نمی توانست یک قدم به سوی کربلا بردارد. •انقلابیگری، عدالتخواهی و... معنویت و معنا می خواهد. _انقلابی های اول انقلاب که معنویت و الذین یومنون بالغیب را به مبارزه معنا می کردند، رفته رفته رسوب کردند. • باید یک دفترچه برای خودمان و خدا داشته باشیم./ اگر این فهرستِ عطایایِ پروردگار در کنارِ کرب و بلاهایی که نرسیده دفع شدند، در خود زیاد دیده شد، رغبت ها و رهبت ها بیمه می شوند که مانع و پاپیچِ تو نشوند. _ کربلا یک فعلِ سرتاسر توحید است و بدون این نگاه توحیدی، کربلا آفرینی محال است. •عطایایی که حسین در منا به رُخ جمعیت حاضر یعنی قاریان، حافظان و... می کشد: _در نزد مردم به علم مشهور شدید. _در نزد مردم به خیر شناخته شدید. _ در نزد مردم به خیرخواهی معروف شدید. _و... •اما آنها از این عطایا برای خود هیبت مُلُوک ساختند و بارِ اسلام را برنداشتند. •نمونه هایی از نعمت ها و عطایایی که مانع از عمل درست نشد: _مُنا شده رُحبه در کوفه _یکی از همان شهادت دهندگان هم از شهداء کربلا بوده است. حجت الاسلام قنبریان 🛑📢 ارد_ 👈 ‼️ ‼️ https://eitaa.com/mesagh @mesagh