🔴✅بندر گوادر، تهدید یا فرصت؟ بندر چابهار به خاطر نزدیک بودن به دریای عمان و اقیانوس هند و همچنین دور بودن از تنگه ی هرمز (به دلیل تنش هادر این منطقه) می تواند نقش مهمی را در مدیریت تجارت بین الملل و کشورهای منطقه داشته باشد کشورهای قدرتمندی مثل چین، ایران، هند، روسیه و پاکستان به دنبال افزایش قدرت تجاری خود در کشورهای آسیای میانه، شمال شرق اروپا، کشورهای حوزه ی دریای عمان و اقیانوس هند و کشورهای حوزه ی خلیج فارس هستند، هندی ها که به خاطر تنش ها با پاکستان به حضور در بندر گوادر بلوچستان پاکستان فکر نمی کنند طی قرارداد BOT موظف به توسعه ی زیرساخت های سخت افزاری بندر چابهار شدند، آن ها 85میلیون دلار برای توسعه ی بندر شهید بهشتی چابهار سرمایه گذاری کردند، افغانستان هم در بندر چابهار همکاری دارد. طی قراردادی که هندی ها با افغانستان منعقد کردند سالانه دومیلیون تن از معادن این کشور استخراج و از طریق بندرچابهار به هند منتقل می شود. اما چینی ها به شدت درحال توسعه ی بندر گوادر هستند تا از آن طریق و باهمراهی کشورهایی که در مسیر ترانزیت ها قرار دارند بر سایر شاه راه های تجاری و اقتصادی در آسیای میانه، شمال شرق اروپا، کشورهای جنوب شرق آسیا، اقیانوس هند و کشورهای حوزه ی خلیج فارس و کشورهایی از قاره ی آفریقا تسلط کامل پیدا کنند. هرچند صلح و ثبات در افغانستان به نفع همه ی کشورهای منطقه است اما چینی ها از شکل گیری قدرت طال بان چندان بدشان نمی آید، آن ها که مسئولیت توسعه ی بندر گوادر را با سرمایه گذاری 46 میلیارد دلاری برعهده گرفتند، می توانند از موقعیت ژئوپولیتیکی افغانستان برای ترانزیت گوادر _سین کیانگ از طریق کشمیر یا گوادر _ بدخشان _سین کیانگ برای مبادلات تجاری و سرمایه گذاری های خود استفاده کنند یکی از مشکلات اساسی ترانزیت بندر گوادر به سین کیانگ از طریق کشمیر وجود مناطق صعب العبور و کوهستان های گسترده و وجود تهدید های امنیتی و تروریستی و تنش ها با هند در کشمیر پاکستان است که فرضیه ی راه اندازی کریدور گوادر _بدخشان_سین کیانگ را افزایش می دهد. با توجه به تحولات میدانی این روزها در افغانستان و حمایت های آشکار پاکستان و چین از امارت اسلامی طا ل بان باید شاهد یار گیری های جدید در حوزه ی تجارت بین الملل باشیم بعد از خیمه زدن پنجابی ها برسر معادن بی نظیر افغانستان، وکاهش نفوذ هندی ها در حوزه ی تجاری این کشور با جایگزین سازی بندر گوادر وابستگی افغانستان به بندر چابهار از بین خواهد رفت. ادامه دارد...