🕋🕌 بسم الله النّور علی نور 🕌🕋
#شیعیان_در_ساحت_معرفت_به_نورانیّت
#رابطه_وجودي_ما_با_اهل_بيت
#اهل_بیت_اصل_و_حقيقت_شیعیانند
#اهل_بیت_اصالتاً_خانواده_آسمانی_ما_هستند
در روایتی متواتر از پیامبرخاتم صلی الله علیه و آله و سلّم فرمودند:اَنَا وَ عَلِی اَبَوَا هَذِهِ الْاُمَّه؛ من و علی پدران این امت هستیم[۱]
روایات زیادی در باره تقدّم درخلقت نوری ذوات مقدّس چهارده معصوم علیهم السلام، روایات متواتر و متقن زیادی مطرح شده است اینکه:اوّلین مخلوق الهی، نور اهل بیت علیهم السلام است!خدای متعال قبل از هر خلقتی، ابتدائاً بی واسطه با تجلّی درمقام ذات از عظمت و کبریایی خویش، نور حقیقت محمّدیه(کلهم نور واحد) خلق کرد و از حقیقت محمّدیه، انوار چهارگانه مقدّس را خلق نمود و قلوب ایشان را عرش اسماء الله قرارداد(مقام خلیفه الله مطلق) و سایر مخلوقات از عرش، کرسی، هفت آسمان، برزخ، ملکوت، جبروت، بهشت ها و هفتاد هزار عالم وجود و موجودات از جماد و نبات و حیوان وجن و انس و ملائکه الله را با اسماء الله(مقام خلیفه الله مطلق) خلق کردند و این معنا در زیارت جامعه کبیره و سایر زیارات و ادعیه مشهور دیگر تاکید و اشاره شده و ما نیز در زیارت جامعه کبیره در مفاتیح الجنان میخوانیم؛بِکُمْ فَتَحَ اللهُ وَ بِکُمْ یَخْتِمُ: خداوند خلقت را با شما آغاز کرد و به شما ختم میکند، در اینجا به ذکر چند روایت متواتر اشاره میکنیم.
از جابرنقل شده كه رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:نخست چیزى كه خدا آفرید، نور من بود و نور على را از آن برگشود، سپس آفرید عرش و لوح وخورشید[۱]
🔹️سلمان فارسی از پیامبرصلی الله علیه وواله نقل کرده است:من و علی از نور واحد آفریده شدیم چهار هزار سال پیش از آنکه آدم خلق شود. پس هنگامی که آدم خلق شد، آن نور درصلب آدم قرار گرفت ما همواره در شیءواحد بودیم تا آنکه در صلب عبدالمطلب از یکدیگر جدا شدید[۲]
🔹️سلمان گوید از پیامبرصلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود:من و علی چهارده هزار سال قبل ازآنکه خداوند آدم را بیافریند، در پیشگاه الهی به صورت نوری بودیم هنگامی که خداوند آدم راخلق کرد، آن نور رابه دو جزء تقسیم کرد و در صلب آدم قرار داد. یک جزء آن من بودم و جزء دیگر علی[۳]
🔹️امام صادق علیه السلام فرمود:خداوند متعال فرمود ای محمد من تو و علی را به صورت نوری، یعنی روحی بدون پیکر، آفریدم پیش از آنکه آسمانها و زمین و عرش و دریایم را بیافرینم[۴]
قبلا هم اشاره شده لازمه تکوینی خلقت مقام واسطه فیض درمقام ذات، وساطت میان صورت علمی مخلوقات در مقام ذات جهت خلقت آنها و عطاء هستی و فیض در مقام کثرت را موجب شد، نتیجتاً با تجلّی(خلقت نوری) اسماء الله و خلقت انسان کامل و جعل مقام خلیفه الله، امکان ظهور و بروز آثار و خاصّیت اسماء الله(عطاء هستی و فیض، تربیّت و هدایت به امر، نزول رزق)!
اما در تمام روایات، تقدّم در خلقت اهل بیت علیهم السلام را با عنوان نور ذکر شده است! چرا که نور تجلّی بی نهایت است! به هیچ حجابی از صورت و مادّه و مدّت، محدود و محجوب نیست! نور اشاره به مقام جمع الجمعی یا وحدت محض ذاتی دارد! مقامی که مولی علی علیه السلام با عبارت کلهم نور واحد به آن اشاره دارد! با عبارت اولنا محمدا اوسطنا محمدا و آخرنا محمدا رمزگونه اشاره دارد! یعنی نور حقیقت محمّدیه که هیبت وحقیقت واحد انسان کل و کامل است! حقیقت باطنیِ عرش مراتب جزئیه و کلیه اسماء الله است! حالا بنا به مراتب و ضرورت آفرینش! ابتدائاً این نور(حقیقت محمّدیه) در سیر نزول آفرینش بصورت مقام واسطه فیض و خلیفه الله مطلق(چهارده ذات مقدّس) نمود پیدا کرد! سپس نور در سیر نزولی خلقت، بصورت عقل اوّل و بعد در قالب لوح نمود داشت، سپس در مرتبه ای دیگر بصورت کرسی و در رتبه ای دیگر از سیر نزولی خلقت، هفت آسمان و در رتبه ای دیگر از سیر نزولی خلقت، ملائکه مقرب چهارگانه رزق و موت و حیات و علم(حضرات میکائیل، اسرافیل، عزائیل، جبرئیل) وحاملین عرش الرحمن یعنی تمام خلق، نزول همان نور است! منتهی در سیر نزولی خلقت هرچه رتبه وجودی خلق، پایین تر باشد نسبت به حقیقت نور محمّدیه، در حجاب میرود و دور میشود! مثال ضعیف و ناقص اینکه: شعاع آفتاب، هرچه از خورشید دورتر میشه و از خورشید پائین تر میاد، نورانیت و قدرت و حرارت آن کم میشود! نور حقیقت محمّدیه، در سیر نزولی خلقت، از نورانیّت آن کمتر و ظلمات حجابها نیز غالب میشود که نازلترین آن، خاک که در نهایت شدت در نزول است.
پی نوشت - متن عربی روایات در ریپلایی 👇
🔸️
#بخش_دوّم🔸️
📍رابطه وجودی ما با اهل البیت علیهم السلام