هدایت شده از mesaghمیثاق
⭕️ از دانشگاه باقرالعلوم (ع) تا خانقاهی در هند❗️ 💥 صوفیانی دیدم که سُنّی‌ ۱۲ امامی بودند! ✍استاد حبیب عباسی🔻 1⃣ در روزهای اخیر، شاهد یکی از پرخاطره‌ترین سفرهای برون مرزی خود به پهناورترین کشور جهان اسلام، یعنی "شبه قاره هندوستان" بودم. بدین ترتیب، سفر علمی - پژوهشی اینجانب و گروه نقد وهابیت دانشگاه باقرالعلوم (ع) به این کشورِ هزار فرقه، نظر برخی نخبگان ایران و هند را جلب کرد و حتی فیلمی از آن در فضای مجازی، انعکاس یافت و مورد توجه کاربران قرار گرفت. این فیلم، مربوط به بازدید گروه پژوهشی ما از خانقاه صوفیان چَشتیه اکبرآبادی در شهر آگرای هندوستان بود و نشان می‌داد که حقیر در محفل آنان، مشغول مدیحت خوانی سرور آزادگان حضرت امیرالمومنین (ع) هستم. همین مسئله برای برخی جای شگفتی داشت که یک تیم علمی و آکادمیک چگونه مورد احترام اهالی خانقاه قرار گرفته و به چه انگیزه‌ای به ترویج فضائل امیرالمومنین (ع) در چنین جای عجیبی مبادرت ورزیده است؟! بویژه اینکه صوفیه از فرقه‌های انحرافی در روزگار ماست. 2⃣ نگارنده ضمن تشکر از همه کسانی که نسبت به انحرافات صوفیه دغدغه‌ دارند، خاطرنشان می‌سازد که پیوسته در دفاع از مبانی عقیدتی تشیّع اثنی‌عشری اهتمام داشته و افشاگری‌های فراوانی بر ضد قطب‌های ریاکار و لا ابالی نموده است. اما ماجرای آن بازدید، ما را با امری متفاوت روبرو کرد که نقل آن برای شما هم جالب خواهد بود. 3⃣ داستان به روز چهارم اردیبهشت‌ماه 1402 و ششمین روز سفر ما به هند باز می‌گردد. به منظور بازدید، آشنایی و جلسه با صوفیان چشتیه اکبرآبادی، راهی خانقاهی در محله نسبتا قدیمی از شهر و در میانه بازار شدیم. ضمناً خودمان را از قبل آماده کرده بودیم که با یک مشت صوفیان شریعت گریز از اهل سنت و لابُد دارای همان آداب غیر قابل تحمل، روبرو شویم ولی شرایط طور دیگری رقم خورد. وقتی وارد شدیم با استقبال گرم اعضای آن مواجه شدیم و دقایقی نشستیم تا مسئول و بزرگ خانقاه بیاید. 4⃣ جلسه گفتمان اعتقادی در مکان خانقاه، با حضور بزرگ خانقاه رسمیت یافته و آغاز کلام، تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید با صدای زیبای فردی از آنان بود. آنچه به عنوان پیش زمینه‌ی ذهنی از خانقاه صوفیان در آداب و رسوم وجود داشت با اجرای مراسم قوّالی و مدح و ثنای اهل‌بیت تغییر یافت. برنامه قوالی که آغاز شد پنج نفر افراد اجرا کننده این مراسم شامل یک نفر نوازنده نوعی ارگ بادی و یک نوازنده دیگر و سه نفر همخوان که شروع به خواندن مدح کردند. با دقت در محتوای سرود‌های خوانده شده، مشخص شد که همگی در مدح امیرالمومنین و اهل بیت علیهم السلام و به زبان فارسی بود. 5⃣ در خلال مراسم فضای مناسب گفت و گو در مورد اعتقادات فرقه و انتساب آن‌ها به چشتیه صورت گرفت. که با آنچه پیرامون صوفیه مطرح است، متفاوت بود. خلاصه مباحثی که از گفت و گو با اعضای خانقاه به دست آمد شامل موارد زیر می‌باشد: 1. افراد منتسب به خانقاه چشتیه به ولایت دوازده امام علیهم‌السلام اعتقاد دارند. 2. ایشان قائل به غیبت حضرت ولی‌عصر عجل‌الله می باشند. 3. این گروه بنی‌امیه به ویژه معاویه و یزید را دشمن دانسته و مورد لعن قرار می دهند. 4. ایشان خلفای اهل سنت را حاکمان دوره‌ای از اسلام دانسته و اعتقاد به جایگاه ویژه ای برای آنها ندارند. 5. از فرستادن فرزندان خود به حوزه های علمیه اهل سنت جلوگیری می کنند چرا که این امر را موجب انحراف عقیدتی آن‌ها می‌دانند. 6. اهل شریعت بوده و عمل به شریعت را لازمه‌ی کمال می‌دانند. 7. صوفیان این خانقاه شب های محرم را به عزاداری سیدالشهدا پرداخته و با دشمنان اهل بیت علیهم السلام و پیروان افراطی معاویه مبارزه می‌کنند. 8. ایشان پیرو فقه حنفی بوده و این امر وجه تسمیه آنها به اهل‌سنت می‌باشد. 9. این گروه متفاوت از صوفیان شیعه و حتی صوفیان اهل سنت در ایران هستند که منحرف از ولایت اهل بیت علیهم السلام و شریعت گریز می باشند. 10. این جریان تمایل بسیاری به همراهی با شیعه و کسب معارف اهل بیت علیهم السلام دارد تا جایی که برخی از آنها ایام محرم میزبان مبلغین شیعه جهت سخنرانی و بیان معارف اهل بیت علیهم السلام شده اند. در حقیقت این جریان که دارای تعداد زیادی خانقاه در هندوستان می باشد اهل سنت دوازده امامی هستند که قرابت آنها با شیعه بسیار بیشتر از قرابت با اهل سنت می‌باشد. 6⃣ با این همه تاکید دارم که چشتیان یکسره از انحراف خالی نیستند. باید به صورت علمی، به نقد فرقه چشتیه پرداخت و اشتراک و افتراق این گروه را نسبت به سایر صوفیان دریابیم و ببینیم آیا مایه‌های خطرناک سایر فرقه‌های صوفیه بدان گروه سرایت کرده یا خیر و اگر سرایت کرده چه اندازه است؟ اگر در مواردی سرایت بود که بی‌تعارف نقد کرد و اگر احیاناً تفاوت‌هایی داشتند، همگرایی میلیون‌ها چشتی را با شیعه تقویت کرد.