🎥 راه آهن رضاخانی
.
✍راه آهنیکه از هیچ یک از شهرهای مهم ایران جز تهران عبور نکرد و برای منافع انگلیس به جای شرق به غرب از شمال به جنوب کشیده شد!
انگلیس در زمان قاجار و در قالب قرارداد رویتر تلاش کرد تا راهآهن شمال جنوب را برای اهداف نظامی خود و انتقال ادوات نظامی بین روسیه و جنوب و غارت منابع نفتی ایران احداث کند، اما چون برای مملکت هیچ صرفه ای نداشت، لذا در دوران قاجار با آن موافقت نشد. نظر همهٔ کارشناسان از زمان قاجار تا پهلوی اول، مسیر خط آهن شرق به غرب یعنی از زاهدان به سمت ترکیه پس از عبور از شهرهای مهم تجاری ایران بود تا با احیای جاده ابریشم، هندوستان را به اروپا و ترکیه وصل کند که منافع فراوانی برای کشور داشت
🔸یکی از خیانتهای رضا از بدو حکومت خود، تحمیل نقشه انگلیس در احداث راه آهن شمال به جنوب به جای شرق به غرب کشور بود. طرحی که فقط منافع نظامی و استعماری انگلیس را دنبال می کرد.یعنی با این خط آهن، در واقع ایران تبدیل شد به پل پیروزی متفقین و همپیمانان انگلیس بر علیه متحدین یعنی آلمان و همپیمانانش.
خیانت دوم رضا این بود که هزینه کامل خط آهن انگلیسی را ایران از محل مالیات و فروش نفت و وام پرداخت کرد و انگلیسی ها حتی یک لیر هم برای طرح خود خرج نکردند. مخالفت نمایندگانی مثل مصدق و سید نواب صفوی هم تاثیری در حکومت انگلیسی رضاخان نداشت