چیزی که پروپاگاندا را از تبلیغات متمایز میکند این است که در پروپاگاندا، تعمد و تاکید نسبتا زیادی بر دستکاری عقاید دیگران وجود دارد.
رهبران پروپاگاندا هدف یا مجموعهای از اهداف مشخص دارند و برای دستیابی به این اهداف، آنها عمدا حقایق و استدلالها و نمایش نمادهایی را انتخاب میکنند که میدانند بیشترین تاثیر را روی مخاطبان دارد.
برای به حداکثر رساندن تاثیر تبلیغاتشان، حقایق مربوط به موضوع را حذف یا تحریف میکنند یا به سادگی دروغ میگویند.
آنها ممکن است توجه کنشگرها را از همه چیز جز تبلیغات خودشان منحرف کنند.