🔺 صفر تا صد یارانه بنزین هواپیما/ ۳۵ هزار میلیارد تومان چگونه هدر میرود؟
🔹مصرف روزانه سوخت هواپیما در ایران روزانه ۴.۴ میلیون لیتر ثبت شده و هر لیتر سوخت هواپیما با قیمت ۶۰۰ تومان در اختیار شرکتهای هواپیمایی قرار میگیرد.
🔹قیمت صادراتی این محصول بین ۲۲ تا ۲۶ هزار تومان بر لیتر متغیر است. یعنی سالانه بین ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه سوخت هواپیما پرداخت میشود.
🔹در بین خانوارهای ایرانی فقط حدود ۰.۶ درصد خانوارها از هواپیما استفاده میکنند که ۸۵ درصد از آنها در سه دهک بالای درآمدی قرار دارند.
🔸 سهم ۳ درصدی سوخت از هزینه ایرلاینها
🔹سهم هزینه سوخت از «کل هزینه» هر ساله با افزایش تورم، کمتر میشود و در سال ۱۴۰۲ به ۲ الی ۳ درصد رسیده درحالی که استاندارد شرکتهای هواپیمایی دنیا بین ۲۰ الی ۲۵ درصد قرار دارد.
🔹نکته جالب اینکه هر ساله و با وجود تورم، سهم هزینه سوخت از کل هزینه شرکتهای هواپیمایی کاهش نیز مییابد، به عنوان مثال در سال ۱۴۰۲ این سهم حدود ۲ الی ۳ درصد رسیده.
🔹اما قیمت هر ساعت-نفر پرواز در ایران تفاوت چندانی با بلیت پرواز در سایر کشورهای دنیا ندارد و هر نفر ساعت پرواز معادل ۴۴ دلار است.
🔹به بیان دیگر اعطای یارانه سوخت، انگیزه بهینهسازی را از بین برده و صرف ناکارآمدی شرکتهای هواپیمایی شده.
🔸افزایش قیمت سوخت جت چقدر تورم دارد؟
🔹قیمت هر ساعت صندلی پرواز در ایران ۴۴ دلار معادل ۱.۶۷۷.۲۰۴ تومان میباشد که به ازای هر ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت سوخت، ۳۹۵ هزار تومان به هزینه هر ساعت صندلی اضافه میشود.
🔹مطابق محاسبات بانک مرکزی، هر ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت سوخت معادل ۰.۲۸ درصد تورم در کشور ایجاد خواهد کرد؛ بدون احتساب اثر کاهشی جبران کسری بودجه.