🔸️ میوههای قیام فاطمی (2)
🔹️قیام حضرت فاطمه «سلاماللهعلیها»، جریان حاکم را به انفعال کشاند تا جایی که (با هر نیتی) به حقانیت و افضلیت امیرالمومنین «علیهالسلام» اقرار کردند.
🔹️آنها در توجیه رفتار خود گفتند: جریان خلافت درباره خلیفه اول صرفا یک اتفاق تاریخی ناشی از توافق مردم بوده است.
🔹فقدان نظریه اسلامی منضبط درباره نحوه تعیین حاکم، در انتخاب خلیفه دوم (با تعیین مستقیم خلیفه اول) و انتخاب خلیفه سوم (با تعیین شورای خلافت از طرف خلیفه دوم)، نمایان میشود.
🔹هرگونه تلاشی برای توجیه مشروعیت اتفاقاتی که در آن برهه تاریخی افتاده، با انواع متناقض تعیین حاکم در آن جریانات، غیرقابل جمع است.
🔹️ در نقطه مقابل، قیام فاطمی با اسم رمز «غدیر»، درباره نحوه تعیین حاکم اسلامی نظریه «نصب الاهی» را ارائه میدهد.