🌷🌷مبحث ١۵٨٧ بهمن ۱۴۰٣ شمسی
با یاد خدا و عرض سلام و آرزوی حق اندیشی و شایسته پذیری🤲💐
🔸 تعصُّب ،مانع پذیرش حق! 😭
🌸🍃وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا.
🌺🍃و (نوح پیامبر عرض میکند: خدایا) به راستی که من، هر بار كه آنان را فرا خواندم تا ايشان را بيامرزى انگشتانشان را در گوشهايشان كردند(تا حق را نشنوند!) و رداى خويشتن بر سر كشيدند و (در انکار حقیقت) پافشاری کردند و ( اسفا ) ، هر چه بيشترخواهان بزرگی خود شدند.(۱)
🔥تعصب یک باور یا رفتار است که باحرارت بیچون و چرا، به ویژه برای اهداف سیاسی یا دینی یا در برخی موارد ورزشی، یا با شور و شوق وسواسی برای تفریح یا سرگرمی انجام شود.
🌷"متعصب، نمیتواند نظر خود را تغییر داده یا موضوع را عوض کند. لذا آستانه تحمل پایینتری برای آرا و نظرهای مخالف دارد."(کامران)
💢بدیهی است که وابستگی های غیر منطقی نسبت به شخص یا عقیده و یا چیزی، انسان را به لجاجت و تقلید کورکورانه نسبت به آن وادار می کند.
و سرچشمه ی بسیاری از کشمکش ها و جنگ ها و خونریزی ها و اختلافات مستمر است.
⛔️ ریشه های تعصب💢 تعصب مذموم، نتیجه اش لجاجت و تقلیدِ کورکورانه است و از اموری سرچشمه می گیرد :
۱ - حبِّ ذات و علاقه شدید به نیاکان؛ حبِّ ذاتِ افراطی سبب می شود که انسان نسبت به هر چیزی که به او ارتباط و پیوند دارد دلباختگی و دلدادگی نشان دهد،
از جمله نسبت به پدر و نیاکان و آیین و رسوم آن ها.
این وابستگی شدید، عامل انتقال بسیاری از خرافات و زشتی ها به بهانه ی حفظ آداب و سنن، از نسلی به نسل دیگر می باشد،
و حجابی در برابر معرفت و شناخت حق است.
دفاع و طرفداری شدید از قوم و قبیله گاه به جایی می رسد که بدترین افراد قبیله و زشت ترین آداب و سننِ آن ها در نظر افراد متعصب بسیار زیبا جلوه می کند.
در حالی که بهترین افراد قبایل دیگر و عالی ترین آداب و سُنن آن ها در نظر آن ها زشت و بی معنی است. !
۲ - پایین بودن سطح فکر و فرهنگ؛ هرقدر سطح فکر مردم کوتاه تر و فرهنگ آن ها ضعیف تر باشد، تعصب های جاهلانه و لجوجانه و تقلیدهای کورکورانه در میان آن ها بیشتر است،
به عکس هر قدر سطح فکر بالاتر رود و فرهنگ کامل تر شود توجّه او به منطق و استدلال و نفی تعصب و لجاجت و جانشین ساختن تحقیقبهجای تقلید کورکورانه بیشتر می شود.
۳- شخصیت زدگی عامل دیگری برای تعصب و تقلید کورکورانه است؛
گاه شخصی در نظر انسان، چنان قداست پیدا می کند که گفتار و رفتار او از دایره ی نقد خارج می شود.
هر چند از نظر علمی و اخلاقی در سطحِ پایینی قرار داشته باشد و همین امر سبب می شود که عدّه ای چشم و گوش بسته به دنبال او بیفتند و به خاطر او جان و مال خود را از دست بدهند، بی آنکه در محتوای سخنان و رفتار او کمترین اندیشه کنند. !(٢)
🌷شهید مطهری (ره) :
در عُرف شایع است که می گویند حقیقت تلخ است؛
اما اگر در انسان میل به حقیقت آفریده شده، چرا باید حقیقت تلخ باشد ؟
در جواب باید گفت :
هیچ چیز ذاتاً تلخ یا شیرین نیست بلکه این ذهن ما است که با توجه به ساختمان و مزاج روحی و جسمی ما، تلخی و شیرینی را ایجاد می کند.
عسل برای آدمی سالم شیرین است و ممکن است برای مریض تلخ و ناگوار باشد.
این که می گویند :
در انسان میل به حقیقت وجود دارد، برای روحیه ی سالم و بیغرض گفته اند؛
اما حقیقت برای روحیه ی بیمار تلخ و نامطلوب است تا حدّی که از خدا می خواهد که اگر فلان چیز حق است مرا بمیران تا با آن مواجه نشوم. !(٣)
❤️علی علیه السلام می فرماید :
💚اسلام، تسلیم است.
یعنی تعصّب و عناد نداشتن با حقیقت.(۴)
پس تنها به حقیقت طلبی اهمیت داد حال آن حقیقت و علم و حکمت هر کجا و هر کسی باشد فرقی نمی کند این روحیه حقیقت طلبی و کنار گذاشتن تعصب در پذیرفتن مهمترین علت ترقی و مسلمانان در قرون اولیه اسلام بود.
💚از نیایش های امام سجاد علیه السلام است که می فرماید :
💛پروردگارا از حميّت های جاهلانه و عصبيت های ناهنجار كه حرمت انسانيت پاس ندارد و به حريم اجتماع پای تعدی و تجاوز بگذارد، به ذات اقدس تو پناه می برم.(۵)
⚘ای گرفتار تعصب مانده
⚘دائما در بغض و در حب مانده
⚘گر تو لاف از عقل و از لب میزنی
⚘پس چرا دم در تعصب میزنی(۶)
📚منابع :
۱)سوره نوح، آیه ۷، ترجمه کامران٢)چه بگوییم؟، ۱۱۴ موضوع، محمد رحمتی شهرضا، ج ۱، ص ۲۶۴
٣)حکمت ها و اندرزها، ص ۲۵۰
۴)نهج البلاغه، حکمت ۱۵۳
۵)صحیفه سجادیه، ترجمه دکتر جواد فاضل
۶) گنجور، عطار «منطق الطیر» در تعصُّب گوید
سخت گیری و تعصب ،خامی است
تا جنینی، کار خون آشامی است🌷سیروس کامران ماوردیانی🌷