ته بر بسیاری از افکار حکومت کرد. خوشبختانه آثار فراوانی در هر سه جهت از سوی محققان اسلامی کتابها و مقالات قابل توجهی نگاشته شده مانند: اقتصادنا، فلسفتنا و در زبان فارسی اصول فلسفه و روش رئالیسم نگارش علامه طباطبایی، فلسفه اسلامی و اصول دیالکتیک، و نیز مارکسیسم دو نوشته از استاد محترم حضرت آیتالله سبحانی و فیلسوف نماها اثر حضرت آیتالله مکارم شیرازی و دیگر نوشتهها.
اثرگذاری برخی از این آثار تا حدی است که جناب احسان طبری تئوریسین حزب توده در اواخر زندگی در تلویزیون اعلام کرد از نوشتههایی که سبب استبصارش شده نوشتههای آیتالله سبحانی بوده است.
اما در باب آمپریسم که مدعی است که همه معرفت ما از تجربه حسی برمیخیزد و به آن ختم میشود، خوشبختانه این مکتب در بحثهای شناخت به صورت مبسوط مورد بحث و بررسی قرار گرفته. به خصوص نوشتههای محققانه شهید مطهری.
مکتب راسیونالیسم یا اصالت عقل بهویژه فلسفه دکارت به صورت دقیق و علمی در آثار علامه طباطبایی و استاد مرتضی مطهری و دیگر نویسندگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
دو مقاله گسترده از طرف آیت الله سبحانی درباره فلسفه دکارت منتشر شده است و مرحوم آیتالله مطهری به تفصیل بحث کردهاند.
و دیگر مکتبها که به آنها اشاره شده برخی در قلمرو مسائل فلسفی نیست و برخی دیگر که رابطه تنگاتنگ با فلسفه دارند در دانشنامه کلام اسلامی به تدریج مورد بررسی قرار گرفته است مثلاً در جلد دوم مکتبهای: 1. بنیادگرایی؛ 2. پدیدارشناسی؛ 3. پراگماتیسم؛ 4. پست مدرنیسم؛ 5. پلورالیسم دینی؛ 6. پوزیتویسم، تجربه دینی؛ به طور گسترده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و دو مکتب آمپریسم، اگزیستانسیالیسم در ویرایش جدید که در دست تدوین میباشد مطرح خواهد شد.